search

Nyhedsbureau kommer til at slå alle rekorder

Medarbejderne på Berlingske nyhedsbureau bliver mere end dobbelt så produktive som konkurrenterne. Hverken Ritzau eller Newspaq kommer blot i nærheden.

Medarbejderne på Berlingske nyhedsbureau bliver mere end dobbelt så produktive som konkurrenterne. Hverken Ritzau eller Newspaq kommer blot i nærheden.

"Har du en brændende lyst til at skrive hurtigt?" spørger Berlingske i indledningen af deres annonce, hvor de søger medarbejdere til deres nyhedsbureau, der skal gå i luften 1. januar.

Og mere velvalgt indledning kan man vel næppe forestille sig. Berlingskes nyhedsbureau kommer nemlig til at sætte helt nye standarder for, hvor mange enkelthistorier en journalist kan nå at producere i løbet af en arbejdsdag.

10-12 telegrammer og 3-4 større oversigtshistorier – hver dag. Sådan lyder de meget konkrete forventninger, Berlingske stiller til de kommende medarbejdere på bureauet, som skal ansættes i den kommende tid. Og Journalisten.dk kan erfare, at det er mere end dobbelt så stort output, som medarbejderne på de konkurrerende nyhedsbureauer kan levere.

Det er dog ikke noget, der får koncernchef Lisbeth Knudsen til at ryste på hånden.

»Jeg skal ikke udtale mig om andres produktivitet. Vi har sat nogle mål her. Det er dem vi går efter,« siger hun.

Har I konkrete erfaringer med, at man som journalist kan nå at lave så meget?

»Det er noget, alle der beskæftiger sig med at lave onlinemedier har erfaringer omkring – og det gør vi jo også. Vi har sat det mål, og det må vi så afteste i virkeligheden.«

De høje produktionskrav har dog ikke skræmt ansøgerne væk. Det kan Lisbeth Knudsen konstatere fredag, hvor ansøgningsfristen udløb.

»Vi har netop gjort status, og vi har fået 127 ansøgere,« fortæller hun.

Og ingen har taget forbehold for produktionskravene?

»Jeg går ikke ud fra at man søger et job, hvis ikke man kan leve op til det, der efterspørges i annoncen.«

Hvis Berlingskes ambitioner kommer til at holde stik, kommer det nærmest til at revolutionere arbejdstempoet på de journalistiske nyhedsredaktioner.

Ritzau er Danmarks største nyhedsbureau og har mange generationers erfaringer i hurtig levering af nyhedshistorier. Men i forhold til de nye Berlingske-standarder er man noget lange i spyttet. Her er medarbejderne opdelt i henholdsvis NU-redaktionen og PLUS-redaktionen, hvor NU står for de hurtige telegrammer, mens PLUS'erne skriver de lidt længere artikler, der typisk trykkes i aviserne. Arbejdsdelingen var nødvendig, både for trivsel og kvalitet, fortæller nyhedschef Søren Funch.

»På NU-redaktionen har man en overvågningsforpligtelse omkring, hvad der sker, og hvad andre skriver. Før havde alle den forpligtelse, men det var ganske stressende for medarbejderne,« fortæller han.

I dag skal man ikke skifte mellem de høje og de lave gear, og på NU-redaktionen står man således
for de korte og hurtige historier. Dog på ingen måde lige så hurtige, som på Berlingske.

»Ser du bort fra flash-telegrammerne på en linje, så producerer NU-redaktionen i gennemsnit 110 telegrammer om dagen, og det er så ud fra en døgnbemanding, der svinger fra 7-8 medarbejdere om dagen til 2 om natten,« fortæller Søren Funch.

Udregner man et gennemsnit i forhold til arbejdsdag-enheder, ligger det således klart under 10 telegrammer om dagen.

Også på PLUS-redaktionen er tempoet meget moderat set i forhold til Berlingske.

»Der er jo tale om lange telegrammer, der skal kunne gå direkte ind i aviserne som bærende artikler. Derfor er det umuligt at nå at researche og skrive 4 af dem hver dag. Og det er ikke fordi, vores medarbejdere ikke arbejder hårdt. De har rigeligt at lave,« tilføjer Søren Funch.

Newspaq har hidtil været den frække lillebror i nyhedsbureau-familien, og her er man før blevet kritiseret for at satse i fart og kvantitet i stedet for egen-historier. Heller ikke her kan farten dog måle sig med Berlingske.

»En dag, hvor det virkelig er tryk på, er en journalist herinde vel oppe på 8-10 artikler på en vagt. I så fald vil det være den hurtige type artikler, hvor man citerer andre medier, eller hvor man har en sag, der ruller, så man hurtigt kan ringe kommentarer hjem,« fortæller Morten Olsen, der er redaktionschef på Newspaq.

Han nævner som eksempel den kommende finanslov, hvor et udspil hurtigt kan kaste en række artikler af sig, når man skal have kommentarer fra de forskellige politiske partier.

Men han understreger også, at 8-10 artikler er på en produktiv dag – ikke et forventet gennemsnit.

På Journalisten.dk producerer nyhedsvagten typisk mellem 5 og 10 artikler – det sidste på en særlig god dag – i en ligelig blanding af historier med egne vinkler/kilder og citater fra andre medier.

Med andre ord ser det ud til, at journalisterne på Berlingskes nyhedsbureau kommer til at forøge de hidtidige standarder for, hvor meget man kan nå at lave på en arbejdsdag, med mere end 100 procent.

Kommentarer
1
Øjvind Hesselager
19.11.11 16:18
Re: Nyhedsbureau kommer til at slå alle rekorder

Jeg har slettet to indlæg i denne tråd fordi der manglede navn på afsenderen.

Mvh

Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen