search

Nyhedsavisens tidligere ejer anklages for ”smagløst” pres på journalister

Den svindelanklagede Jon Asgeir Johannesson – og tidligere ejer af Nyhedsavisen i Danmark - beskyldes nu for at have lagt ”smagløst” pres på journalister, der har skrevet kritisk om ham i hans kones avis. Selv mener han, at han er blevet forfulgt

Den fallerede investor og tidligere ejer af Nyhedsavisen og Magasin Jon Asgeir Johannesson er ude i nye problemer. Han beskyldes nu for at have presset Reykjaviks største medieforetagende, 365, til at rette voldsomme angreb mod myndighederne i Reykjavik. Hans kone er bestyrelsesformand i og hovedaktionær i 365, og ifølge anklagen skulle 365 bruges til at kritisere de islandske myndigheder, der mener, at Jon Asgeir Johannesson har udøvet ”upassende indflydelse” mod den krakkede islandske bank, der har finansieret det meste af hans finanseventyr.

Det skriver britiske The Guardian.

Business-redaktøren på en af 365's tv-kanaler offentliggjorde et åbent brev på virksomhedens hjemmeside, hvor han bad Jon Asgeir Johannesson træde tilbage som konsulent for 365, indtil efterforskningen af ham er gennemført.

”Jon Asgeir har for nyligt enkelte gange forsøgt – efter min mening på smagløs vis – at lægge pres på journalister ved at klage over sande og legitime historier om ham … til virksomhedens bestyrelse og ledelse,” skriver han.

Selv mener Jon Asgeir Johannesson, at han er blevet forfulgt i et årti.

”Jeg er ked af, at jeg er blevet forfulgt af myndighederne i 10 år. Fra august 2002 er jeg blevet officielt anklaget. Det har været en tung byrde for mig og min familie … Det er, hvad der sker i denne sag og andre,” skriver Jon Asgeir Johannesson i Frettabladid.

Frettabladid er Islands største avis og ligeledes en del af Johannessons kones 365-medieimperium.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen