MetroXpress ryger ud af Arrivas busser og tog. Ind ryger de tre andre gratisaviser. Nyhedsavisen vil fremover som den eneste af gratisaviserne være til stede i alle Arrivas transportmidler.
Det er resultatet af Arrivas udbudsrunde om, hvilke gratisaviser der får ret til at distribuere deres avis i den kollektive trafik.
»Nyhedsavisen har trukket det længste strå. Valget er truffet på baggrund af både pris og kvalitet. Det er vigtigt at understrege, at prisen kun har betydet 30 procent. Det handler om at levere den bedste service til vores passagerer,« siger kommunikationsdirektør hos Arriva Skandinavien Jan Wildau.
Hvor stor en betydning udbudsrunden reelt kommer til at få, er til gengæld alt for tidligt at sige, lyder det fra Gitta Steffensen, der er mediechef i mediabureauet Carat.
»Dét, at metroXpress ikke længere er til stede i Arrivas stativer, betyder selvfølgeligt noget for oplaget og deres læsertal, medmindre det handler om, at de har besluttet sig for, at der er andre måder at distribuere på, hvor de til en lavere pris kan nå ud til flere læsere. Det gælder om for gratisaviserne at finde ud af, hvordan de med det mindst mulige oplag når flest mulige læsere,« siger hun.
Hvis metroXpress for eksempel satser på at blive hustandsomdelt til nøje udvalgte læsergrupper eller være til stede på offentlige steder, hvor flere læser det samme eksemplar, er det ikke sikkert, at udbudsrunden bliver afgørende, vurderer Gitta Steffensen.
MetroXpress bød 60-65 procent mere, end avisen betaler i dag. Det oplyser administrerende direktør Søren Riis.
»Vi gik op til den pris, fordi vi havde regnet ud, at hvis vi gik højere, ville vi kunne få avisen ud på anden måde, hvor vi ville kunne bevare vores læsertal,« siger Søren Riis. Han vil endnu ikke løfte sløret for, hvilke nye måder metroXpress vil blive uddelt på.
Han bemærker dog, at avisen som noget relativt nyt i dag bliver bragt ud af cykelbude, som kører rundt til pizzeriaer, venteværelser og cafeer, samtidig med at de deler avisen ud på deres vej rundt i byen. I metroXpress' analyse indgår det også, at mange passagerer bruger mere end ét offentligt transportmiddel på hver rejse. MetroXpress ligger fortsat i metroen i København og i omkring 300 busser i byer i Jylland og Odense.
På Nyhedsvisen glæder man sig over sejren.
»Det er fantastisk for Nyhedsavisen. Det betyder, at vi potentielt får fat i 80.000 flere daglige læsere, end vi havde før,« siger administrerende direktør Morten Nissen Nielsen.
Han tror ikke på, at metroXpress kan finde andre offentlige steder, hvor de får lige så mange læsere per avis som i busser og tog, og hvor der er lige så lang en læsetid.
»Trafikken i København er mættet med aviser. Du ser fyldte stativer rundt omkring. Det er vanskeligt at uddele flere aviser i trafikken,« siger Morten Nissen Nielsen.
Arrivas udbudsrunde var delt ind i fire pakker. Resultatet blev, at på Sjælland, Lolland-Falster og Møn vil læserne få Urban og Nyhedsavisen.
På Fyn og øerne omkring vil både Urban, Nyhedsavisen og 24timer ekstra være at finde.
Hos Sydtrafik i den sydlige del af Jylland vil det også være Urban og Nyhedsavisen, der ligger fremme til passagererne.
I Arrivas tog i Jylland vil 24timer og Nyhedsavisen være i stativerne.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.