search

Nyhedsavisen tøver med Pressenævnssag

ANMELDELSE. Pressenævnet har stadig ikke fået nogen anmeldelse fra Nyhedsavisen mod Journalisten.dks historie »Dagsbrún skubber Nyhedsavisen fra sig«.Chefredaktør David Trads har ellers i flere medier sagt, at Nyhedsavisen indbringer sagen, senest i P1-programmet »Mennesker og Medier« den 15. september.Men sekretariatschef Anna Noer oplyser, at Pressenævnet ikke har nogen sag om Journalisten.dk.

ANMELDELSE. Pressenævnet har stadig ikke fået nogen anmeldelse fra Nyhedsavisen mod Journalisten.dks historie »Dagsbrún skubber Nyhedsavisen fra sig«.

Chefredaktør David Trads har ellers i flere medier sagt, at Nyhedsavisen indbringer sagen, senest i P1-programmet »Mennesker og Medier« den 15. september.

Men sekretariatschef Anna Noer oplyser, at Pressenævnet ikke har nogen sag om Journalisten.dk.

Klagefristen på fire uger er overskredet, og ifølge Anna Noer er der ikke praksis for, at nævnet behandler sager efter klagefristens udløb, medmindre særlige forhold gør sig gældende.

David Trads vil alligevel klage. Han henviser til, at Journalisten.dk først tilmeldte sig nævnet 18. september.

»Vi spurgte Pressenævnet, om Journalisten.dk var tilmeldt, og det var det så ikke. Samtidig har vi haft så meget andet at tage os til, men vi indbringer sagen, og vi forventer at få dispensation. Vi ser på sagen fuldstændigt som før. Journalisten.dk hørte os ikke før offentliggørelsen,« siger David Trads.

Netmediet baserede historien på en halvårsmeddelelse fra selskabet Dagsbrún, der står bag Nyhedsavisen, og en bankekspert såede i artiklen tvivl om økonomien i avisprojektet. Som nævnt i sidste nummer af Journalisten medførte artiklen straks massiv medieomtale den 17. august, og først 10 timer senere kom Nyhedsavisens direktør til orde på Journalisten.dk.

Journalistens redaktør, Jakob Elkjær, har bedt Pressenævnet behandle en eventuel klage, selv om den kommer for sent.

Han forklarer også, at han ikke var klar over, at Journalisten.dk ikke automatisk var tilmeldt nævnet.

»Sagen er principiel, for vi er ude i en gråzone. Skal vi altid høre en part, før vi offentliggør noget på nettet, der jo har løbende deadline? Jeg fornemmer også et element af spin fra David Trads' side. Måske forsøgte han at fjerne fokus fra Dagsbrúns dårlige økonomi ved at skyde budbringeren ned,« siger Jakob Elkjær.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra nævnets formand, højesteretsdommer Niels Grubbe. Sekretariatschef Anna Noer kan hverken be- eller afkræfte, om Nyhedsavisen har henvendt sig telefonisk. /

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen