Omtrent 200.000 eksemplarer af Nyhedsavisens amerikanske søsteravis Boston Now fordeles nu i trafikken på hverdage.
Chefredaktøren for Nyhedsavisen, David Trads, var selv med i Boston, da Boston Now blev sendt på gaden første gang den 17. april.
»Det amerikanske avismarked er attraktivt for os, fordi det ligner det danske. Ikke mindst i Boston er der svage gamle aviser, som hurtigt mister læsere. Ja, det går faktisk endnu hurtigere end i Danmark«, siger David Trads.
Det er forlæggeren Russell Pergament, der står bag Boston Now sammen med Dagsbrun Media Fund.
I Boston udgiver den svenske Metro-koncern i samarbejde med New York Times Company i forvejen en gratisavis, Metro Boston, så der er et ægte Bråvallaslag i gang, som på linje med lanceringen af Nyhedsavisen i Danmark har fået stor lokal mediebevågenhed.
I Danmark har Nyhedsavisen haft store problemer med at få avisen husstandsomdelt og er delvis gået over til trafikdistribution.
I Boston har Dagsbrun Media Fund valgt at fordele avisen i trafikken.
»Vi tror stadig på husstandsomdeling, men det amerikanske marked er anderledes end det danske. For eksempel er det U.S. Mail, der har retten til at fordele aviser i postkasserne. Det er derfor, du ser i amerikanske film, at de smider aviserne på græsplænerne.«
Hvorfor så ikke bare fastholde husstandsdistribution som koncept og smide den på græsplænerne i Boston?
»Det amerikanske marked er helt anderledes, og her har man altså vurderet, at trafikdistribution fungerer bedre til at starte med«, siger David Trads
Ifølge David Trads kan det meget vel være, at der er flere amerikanske gratisaviser på vej.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.