Nyhedsavisen har for første gang flest læsere. I alt 604.000. På andenpladsen følger 24timer med 554.000 læsere. »Men Nyhedsavisen har ikke grund til langvarig jubel,« siger Carats chef for printmedier, Gitta Steffensen.
Direktør for Nyhedsavisen Morten Nissen Nielsen lægger dog ikke skjul på, at han er ovenud lykkelig for de nye aktualitetstal fra Gallup, som gør Nyhedsavisen til Danmarks mest læste avis:
»Yes, sådan. Nu er vi nummer ét i Danmark. Vores læsertalsvækst er hamrende stærk. Samtidig fastholder vi en forrygende læserprofil. Det er en ret god kombination for annoncørerne,« siger han til Journalisten.dk og tilføjer, at en meget stor del af væksten kommer fra læsere, der har forladt de gamle betalingsaviser.
»Vi har god grund til at forvente yderligere vækst i de kommende måneder, blandt andet fordi vi nu supplerer vores husstandsomdelinger med distribution i samtlige Arrivas busser og tog,« siger Morten Nissen Nielsen.
Men på mediabureauet Carat ser man helt anderledes på situationen. Bureauet står for at allokere annoncer til de forskellige medier, og print director Gitta Steffensen siger til Journalisten.dk, at Nyhedsavisen selvfølgelig kan glæde sig over et godt læsertal.
»Men man har ingen grund til langvarig jubel, før man har sikret sine annoncekroner langsigtet,« siger Gitta Steffensen.
Hun påpeger samtidig, at Nyhedsavisen er den af alle aviser, som har færrest læsere pr. aviseksemplar:
»Det betyder, at Nyhedsavisen skal trykke flere aviser end alle andre og bruge flere ressourcer på at få dem fordelt for at opnå de høje læsertal. Placeringen som nummer et kan dermed meget let vise sig at blive for dyrt købt. For annonceprismæssigt er de så presset, at det ikke er der, de pt. kan tjene penge. Så de er nødt til at skære andre steder. De har i den grad røde tal på bundlinjen,« siger Gitta Steffensen.
Hun tilføjer, at Nyhedsavisen tilmed er bagefter med at trimme distributionen, sådan som 24timer allerede har gjort.
»Den del har 24timer gjort meget ud af. De har trimmet deres distribution og fået langt flere læsere pr. eksemplar. Og den proces er Nyhedsavisen slet ikke kommet i gang med,« siger hun.
Nyhedsavisens direktør, Morten Nissen Nielsen, siger:
»Selv om vi har flest læsere, vil vi fastholde markedets mest attraktive kontaktpriser. Annonceringen i de gamle aviser er – trods avisernes faldende dækning – for dyr. Det er dybest set Nyhedsavisens berettigelse. Vi kan levere mere effekt for annoncekronerne.«
Den del er Gitta Steffensen delvist enig i. Problemet for Nyhedsavisen er blot, at effekten for annoncekronerne hurtigt kan vise sig for dyrt købt:
»I den indbyrdes kamp med 24timer har det selvfølgelig betydning for dem, at de nu er blevet størst. Men på længere sigt skal der helt andre ting til, hvis de skal overleve. Der handler det om, hvad der sker i baglandet. De nye tal fra Gallup er jo ikke udtryk for, at Nyhedsavisen har fået nye ejere. De er målt, før de kom ind. Og fremtiden for Nyhedsavisen afhænger af, hvad de nye ejere på sigt gør med Nyhedsavisen,« konstaterer hun og bemærker, at Nyhedsavisen jo snart fyrer en stor gruppe af de journalistiske medarbejdere.
»Og hvis de forringer indholdet og begynder at skære på distributionen, for at få økonomi i forretningen, så kan det hurtigt gå den anden vej,« siger Gitta Steffensen.
Ifølge dagens læsertal fra Gallup – for januar måned 2008 – har
Nyhedsavisen: 604.000 læsere
24timer: 554.000 læsere
Jyllands-Posten: 508.000 læsere
metroXpress: 501.000 læsere
Politiken: 456.000 læsere
Urban: 428.000 læsere
Ekstra Bladet: 421.000 læsere
B.T.: 386.000 læsere
Berlingske Tidende: 297.000 læsere
Flere tal på Gallups hjemmeside. Klik her:
Læs også: Forhandlinger med Nyhedsavisen fortsætter.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.