Web. Journalisten.dk skal til foråret relanceres med en daglig nyhedsopdatering, blogs og en journalistisk værktøjskasse.
Det vedtog Dansk Journalistforbunds hovedbestyrelse på det seneste møde.
Formålet er at skabe et moderne branchesite for formidlere i modsætning til i dag, hvor Journalistens hjemmeside hovedsageligt indeholder det seneste nummer af det trykte blad samt en ret speciel debat.
Satsningen giver udgifter til fastansættelse af en rutineret web-redaktør samt udviklingsomkostninger på omtrent 350.000 kroner.
»Der er for mig at se ingen tvivl om, at Journalisten skal være tidssvarende på nettet. Vi er jo et forbund af formidlere,« sagde formand Mogens Blicher Bjerregård.
Der skal være stor forskel på Journalisten.dk og forbundets hjemmeside.
Mens Journalisten.dk mest vil beskæftige sig med kommunikation, journalistik, medier og journalistfaglige værktøjer, så skal forbundets hjemmeside som i dag vægte forbundet og dets faglige kerneområder, lød det i indstillingen, som fik entydig opbakning fra hovedbestyrelsen.
Hjemmesiden skal relanceres omtrent samtidig med forbundets medlemsnet. Af den vedtagne indstilling fremgår det, at en mindre del af indholdet kun skal være tilgængeligt for medlemmerne via Medlemsnettet.
Man vil få adgang til Medlemsnettet via forbundets site og via Journalisten – med samme login, men med skarpt adskilte sektioner. De vandtætte skotter mellem forbundet og Journalistens redaktionelle indhold gælder uindskrænket på nettet.
Et af argumenterne for at satse på nettet var økonomisk, idet en stadig større del af annonceindtægterne på Journalisten – der forventes at ligge på omtrent seks millioner kroner i år – kommer fra nettet. De rene net-indtægter kan allerede mere end betale en webredaktørs løn.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.