search

Nyheder på automatpilot

100 procent nyheder. Sådanlød slagordet fra Danmarks Radio, da man for nylig blændede op for DR Morgen. Morgenkonceptet finder sin næring i en omdiskuteret aftale med EuroNews, der byder DR at sende uredigerede indslag fra den franskbaserede nyhedskanal.

Med lanceringen af DR Morgen har Danmarks Radio taget et markant valg i kampen for at blive landets stærkeste tv-nyhedsredaktion.

Morgenkonceptet er nyhedsdirektør Lisbeth Knudsens første skridt mod en døgnbemandet nyhedsredaktion. Men det er hendes samarbejde med det europæiske svar på CNN, EuroNews, der har stjålet opmærksomheden i mediebilledet.

Aftalen tillader nemlig ikke DR Nyheder at redigere i nyhedsindslagene fra Lyon. Det er kun tilladt at lægge dansk speak på indslagene. Nyhederne bliver købt som en færdig pakke, der ikke må røres ved. Netop derfor er valget af EuroNews som nyhedsleverandør kommet bag på konkurrenten TV2, der stort set har haft morgenfladen for sig selv siden satsningen i 1996.

"Vi ser frem til konkurrencen på egenproducerede nyheder. Men det overrasker mig, at DR Nyheder med sit brand vil indgå i sådan et samarbejde med EuroNews. Jeg synes egentlig, det kan fortolkes som om, DR Nyheder sælger ud af den redaktionelle frihed," siger TV2s nyhedschef Jens Gaardbo, der ikke regner med, at det internationale nyhedsformat vil appellere kraftigt til de danske tv-seere.

DRs nyhedsdirektør Lisbeth Knudsen glæder sig blot over at kunne præsentere et helt nyt nyhedskoncept, og kalder det for "noget vrøvl," at DR skulle have solgt ud af den redaktionelle frihed.

"DR er aktionærer i EuroNews og dermed en stor del af den redaktionelle proces. Vi holder løbende kontakt med nyhedsrummet i Lyon. Jeg har ikke oplevet, at der har været intern debat om det her koncept. Alle har forståelse for, at DR Morgen er et skridt frem mod et døgnberedskab på nyhedsredaktionen. Det er fremtidens tv. Og ja, det er selvfølgelig billigere end den måde, TV2 laver morgen-tv på," forklarer hun.

EuroNews har siden den spæde start i 1993 fået mange hårde ord med på vejen. Og selvom den engelske mediegigant ITN har fået ændret gevaldigt på produktet, efter den kom ombord i 1997, er kritikken stadig til at føle på.
"Det, jeg har set, er kønsløse, hårde nyheder uden sjæl. For det meste er det ret kedeligt," lyder dommen således fra Jyllands-Postens korrespondent i Bruxelles, Pierre Collignon, der i sit arbejde ofte zapper omkring den belgiske udgave af EuroNews.

Kanalen, der blev etableret i 1992 af elleve europæiske tv-kanaler, når i dag ud til godt 114 millioner husstande. Og har forlængst overhalet den amerikanske storebror CNN i slaget om de europæiske tv-seere. Kendetegnet er 100 procent nyheder.

"Det er helt rigtigt at satse på rene nyheder. Det er det, vi er gode til i Danmarks Radio. Men jeg kan godt bekymre mig om, hvorvidt danske seere vil opfatte EuroNews som lidt fremmed," siger DR-tillidsmand Morten Jakobsen.
"EuroNews har et udpræget europæisk syn på tingene. Vores journalister må sørge for at versionere indslagene, så betydningen for Danmark tydeligt fremgår," siger han.

Nyhedsdirektør hos DR Lisbeth Knudsen fastholder, at EuroNews er et produkt, kanalen har været stolte af at sende ud.

"EuroNews er ikke nogen discountkanal. Det er lige så stærke og kompetente journalister, som vi er vant til fra DR, der laver nyhederne. Men jeg forventede da selv, at det ville blive et omdiskuteret projekt. Det er første gang, vi konsekvent laver voice-over på billederne fra udlandet i stedet for at sætte undertekster på indslagene. Det er en ny og anderledes form," siger hun.

Hos konkurrenten TV2 mener man, at det er på høje tid, der kommer et alternativ på morgensendefladen.

Den holdning deler Henrik Søndergaard, der er medieforsker ved Københavns Universitet. Han har som formand for public service-rådet under Kulturministeriet endnu ikke di-skuteret konceptet med bestyrelsen.
"Men jeg synes faktisk ikke, at det er noget problem, da det drejer sig om EuroNews, som DR selv er medejer af, og som drives via EBU-samarbejdet. I forvejen trækker både DR og TV2 på nyhedsstof fra EBU, og normalt er dette af ganske god kvalitet. Det er jo stadig DR, der har det redaktionelle ansvar, og som står inde for, at EuroNews-indslagene er i orden," siger han.

"Man må også se på de betydelige økonomiske fordele, som brugen af EuroNews indebærer. Hvis ikke DR kunne lave et relativt billigt morgen-tv, ville det næppe kunne realiseres. Og jeg synes, at det er vigtigt, der findes et alternativ til TV2s morgen-tv. "

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen