Nye tal: Facebook falder, flere podcaster og streaming stiger

Selv om streaming af alt fra Netflix og Youtube til DR og Viaplay stiger, så udgør traditionelt tv stadig den største luns af danskernes daglige medieforbrug. Se de vigtigste pointer fra DR Medieforsknings nye rapport her
  • DR Presse
    Knap hver femte dansker – 18 procent – lyttede i 2018 til podcast hver uge. For de 18-31-årige er det næsten hver tredje, der ugentligt lytter podcast.
24.01.2019 · 09:09

7 timer og 16 minutter. Så lang tid bruger danskerne dagligt på medier som blandt andet radio, tv, sociale medier, musik-streamingtjenester og netnyheder.

Tallet kan man læse i DR Medieforsknings nye rapport, der hvert år sætter tal på danskernes medieforbrug.

En af konklusionerne i rapporten er, at selv om udviklingen går mod det digitale, så anvendes omkring 3 ud af 5 minutter af det totale mediebrug fortsat på såkaldt traditionelle medier som fjernsyn, radio og print.

Særligt traditionelt tv og radio udgør stadig en markant del af danskernes medieforbrug. Men fokuserer man på de unge mediebrugere, er billedet et andet. Her fylder streaming og sociale medier mest.

Men det er ikke kun de unge, der streamer. Fra 2017 til 2018 er andelen af danskere, der ugentligt bruger en streamingtjeneste, vokset for stort set alle streamingtjenester – lige fra Netflix og Youtube til DR og Viaplay.

I dag er hver anden dansker for eksempel på Youtube ugentligt, mens 40 procent bruger Netflix hver uge.

God gammeldags radio har også stadig et solidt greb i danskerne. 92 procent hører radio hver uge, og radiolytning udgør over 20 procent af danskernes medieforbrug.

Mens radiolytningen altså ligger nogenlunde stabilt, er podcast i vækst. Knap hver femte dansker – 18 procent – lyttede i 2018 til podcast hver uge. I 2017 var det tal 15 procent. Men også her er generationskløften markant. For de 18-31-årige er det næsten hver tredje, der ugentligt lytter podcast.

Næsten 90 procent af danskerne har en profil på et eller flere sociale medier. Og for de fleste af dem gælder det, at andelen af danskere, der dagligt er på, steg fra 2017 til 2018.

Der er dog en enkelt undtagelse. Det største sociale medie i Danmark, Facebook, oplever nemlig en nedgang i den daglige brug. Ikke meget, men dog noget.

Ser man på danskernes tidsforbrug på nyheder, er generationskløften også tydelig. Danskere under 40 år bruger mindst lige så meget tid på digitale nyheder som dem over 40 år. Til gengæld bruger danskere over 40 år langt mere tid på tv- og radionyheder.

Bemærkelsesværdigt er det også, at den trykte avis fylder forsvindende lidt i det daglige tidsforbrug af nyheder for både danskere over og under 40 år.

Til gengæld viser tallene tydeligt, at de sociale medier spiller en betydelig rolle i danskernes nyhedsforbrug. Mere end halvdelen af danskerne får dagligt nyheder fra sociale medier, og for unge mellem 15 og 24 år er det den primære nyhedskilde.

Dyk selv ned i andre tal og pointer i DR Medieforsknings rapport her.
 

Kommentar

Seneste jobopslag

JA, DU SKAL ARBEJDE HÅRDT HER!

TV 2
Ansøgningsfrist: 10.03

Digital avisredaktion søger to barselsvikarer

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 18.03

Pressemedarbejder

Dansk Flygtningehjælp
Ansøgningsfrist: 25.02

Pressechef til pædagogernes fagforening

BUPL - BØRNE- OG UNGDOMSPÆDAGOGERNES LANDSFORBUND
Ansøgningsfrist: 08.03

Er du DR’s nye digitale madjournalist?

DR
Ansøgningsfrist: 24.02

Kommunikationschef

Økologisk Landsforening
Ansøgningsfrist: 06.03

Kommunikationschef

VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
Ansøgningsfrist: 04.03

Adjunkt til Kommunikationsuddannelsen på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 01.03

Pressechef med blik for et af Danmarks vigtigste erhverv

Landbrugsstyrelsen
Ansøgningsfrist: 03.03

Kommunikationsmedarbejder

Diabetesforeningen
Ansøgningsfrist: 22.02

Redaktør til Roskilde Festivals mediehus

Roskilde Festival
Ansøgningsfrist: 03.03

Kommunikationsmedarbejder til Bibliotekerne

Hillerød Kommune
Ansøgningsfrist: 20.02

Webredaktør (Barselsvikar) til Kommunikation på Københavns Universitet

Københavns Universitet
Ansøgningsfrist: 04.03

Kommunikationsmedarbejder

Region Hovedstaden
Ansøgningsfrist: 20.02

Skrivende redaktør til nyt magasin

Efterskoleforeningen
Ansøgningsfrist: 24.02

Marketing- og kommunikationsmedarbejder

Naturhistorisk Museum Aarhus
Ansøgningsfrist: 22.02