search

Nye nichemedier taber mest i 2009

2009 tegner til at blive en ren annoncegyser. De største tabere bliver nye nichemedier som mobiltelefonen, skriver Business.

2009 tegner til at blive en ren annoncegyser. De største tabere bliver nye nichemedier som mobiltelefonen, skriver Business.

Aviserne er i disse uger fyldt med historier om krisetegn og forestående nedgang. I går kunne vi her på Journalisten.dk berette om, hvordan den britiske mediebranchen forventer at blive halveret fra 400.000 til 200.000 ansatte frem mod 2013. Og i dag fortæller danske annoncører ifølge Business.dk, at der bliver væsentligt færre annoncekroner i Danmark i 2009.

Avisen har bedt fem af landets førende mediebureauer om at give deres bud på udviklingen i 2009. Og selv om de ikke er enige om omfanget af krisen, er der bred enighed om, at den samlede annoncekage skrumper. De største tabere bliver de mindre nichemedier, som endnu ikke kaster hurtige og målbare resultater af sig til annoncørerne.

Eksempelvis vurderer direktør for mediabureauet PHD Copenhagen, Morten Kristensen, at annoncørerne angiveligt vil gå tilbage til de sikre kort:

»Det vil gå ud over omfanget af markedsføring på nye medieplatforme som for eksempel mobiltelefonen eller nye samarbejdsformer mellem medier og annoncører,« udtaler han.

Det samlede annoncemarked ender ifølge et gennemsnit af fem mediebureauers estimater med et fald på 1 pct. i 2008. Den negative vækst kommer efter fire år med høj vækst, og man skal tilbage til år ét efter terrorangrebet på World Trade Center for at finde en større tilbagegang. I 2002 faldt annoncemarkedet med 6 pct.

Mens samtlige mediebureauer forudsiger, at afmatningen tager til i styrke i 2009, vurderer kun et ud af fem, at den negative vækst kommer til at overgå udviklingen i 2002. Samtidig er de dog enige om, at det sjældent har været så svært at spå om fremtiden.

Læs her de øvrige mediabureauers vurdering af situationen.

Artiklen følges op af et større tema om annonceudviklingen i 2009, hvor det nu står klart, at internettet har overhalet dagbladene som landets største annoncemedie efter massive vækstrater på 30 og 40 procent de seneste par år.

 

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen