Nye medier med indbygget aura

Blogging, billeder eller video om eget liv. Sådan så den første generation af sociale medier ud. Nu handler det om noget større. Nu handler det om at skabe sig en aura på nettet.

Blogging, billeder eller video om eget liv. Sådan så den første generation af sociale medier ud. Nu handler det om noget større. Nu handler det om at skabe sig en aura på nettet.

Hvad er et medie egentlig? Ja, for blot nogle få generationer siden var selv tv helt vildt revolutionerende. I de seneste år har alle talt om web 2.0 og sociale medier. Men også det er nu ved at være lidt gammeldags, hvis man skal tro Henrik Føhns fra Information.

Nu handler det nemlig om at skabe en fornemmelse af tilstedeværelse, selv om det hele blot foregår i cyberspace. Altså om at skabe sig en aura eller karma, fortæller Henrik Føhns, der tager udgangspunkt i den verdensberømte japanske robotmager, Hiroshi Ishiguro.

Han har skabt en tro kopi af sig selv, som også kan vise følelser, og netop den elektroniske dobbeltgænger er et eksempel på den nye medietrend: At skabe sig en virtuel aura. Og hele tiden udbygge den.

Well – inden det her bliver for abstrakt, så skal vi her på Journalisten.dk blot opfordre til at læse Føhns i Information og så ellers se at komme i gang med at skabe sig et par digitale profiler.

Det være sig på Facebook, FlickR, LinkedIn, MySpace eller et andet web community.