TNS Gallup har i dag frigivet læsertal for andet halvår af 2015. Overordnet set fortsætter tendensen fra 2015’s andet og tredje kvartal til læserfremgang for flere papiraviser.
Størst er fremgangen til Information, der havde 16 procent flere læsere i andet halvår af 2015 end i samme periode året inden. Weekendavisen og Kristeligt Dagblad kommer ud af 2015 med læsertalsstigninger på henholdsvis 13 og 10 procent, mens Børsen og Politiken har fået mindre læsertalsstigninger i perioden.
Ligesom i 2015's andet og tredje kvartal er der til gengæld læsertilbagegang til Jyllands-Posten, Berlingske, BT og Ekstra Bladet. Procentvis er tilbagegangen størst for BT, men alle tre dagblade bløder trods alt mindre end ved sidste måling.
Fyens Stiftstidende bløder
Ser man på de regionale dagblade, er billedet mere broget.
Værst ser det – for anden måling i træk – ud for Fyens Stiftstidende. Avisen har mistet 28 procent af læserne fra andet halvår af 2014 til andet halvår 2015.
Til gengæld er der stor læserfremgang til både Morsø Folkeblad og Århus Stiftstidende, der er vokset med henholdsvis 55 og 33 procent i perioden.
Magasinerne holder skansen
Læsertallene fra TNS Gallup viser også, at læserflugten fra ugebladene fortsætter.
Alle de store ugeblade – herunder både Se og Hør, Ude og Hjemme, Billedbladet og Familie Journal – mistede læsere i sidste halvdel af 2015 sammenlignet med samme periode året inden. Størst er tilbagegangen for Billedbladet og Ude og Hjemme.
Til gengæld holder de fleste store magasiner skansen og bevarer eller øger deres læsertal en anelse fra sidste halvdel af 2014 til sidste halvdel af 2015.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.