search

Nye kanonkugler i fodboldkrigen

Mens kabeldistributørerne forhandler på livet løs med Canal 9 om at gøre plads til den nye kanal, har MTG/Viasat i dag indsendt en klage til Konkurrencestyrelsen over kanalens overtagelse af su

Mens kabeldistributørerne forhandler på livet løs med Canal 9 om at gøre plads til den nye kanal, har MTG/Viasat i dag indsendt en klage til Konkurrencestyrelsen over kanalens overtagelse af superligarettighederne fra Telenor.

YouSee og Stofa Telia har i lang tid og udadtil vendt tommelen den forkerte vej i forhold til den kommende sports- og underholdningskanal Canal 9's bestræbelser på at kæmpe sig ind på en kabelplatform med stort seerunderlag. Argumentet fra de to største distributørers side har fortrinsvis gået på, at der ikke er behov for endnu en sportskanal og da slet ikke i 25 kroners klassen, da de store pakker i forvejen er dyre nok, og kundeinteressen for dem er vigende.

Den definitive afvisning fra YouSee og Stofa af det svenske Bonnier-ejede TV4, der står bag Canal 9, er så også i miljøet blevet udlagt som rent forhandlingsspil for galleriet, fordi Canal 9 med erhvervelsen af tre års superligarettigheder fra norske Telenor har en attraktiv vare at tilbyde. Men der er ingen grund til at købe den for dyrt, fordi Canal 9 omvendt har et stort behov for distribution i sværvægterklassen for at leve op til den penetration på næsten 60 procent, der kræves, for at fodboldens parter siger god for aftalen.

Godt nok kan Canal 9 fylde op til penetrationsgraden med kampe på DR 1 for at nå ud til 60 procent af alle danske seere, men det tjener kanalen ingen penge på. Og en anden aftalepartner i den gyldne tv-aftale til 1,1 milliard, MTG, mener ikke, at man sådan per efterbevilling kan forsøge at øge penetrationen. MTG henholder sig til aftalens forhandlingsmæssige udgangspunkt og tilbudsrunde, hvor et af parametrene var aktuel penetration. MTG anfører, at det for Canal 9’s vedkommende på det tidspunkt var lig nul, da den endnu ikke eksisterede, mens den lige nu ikke ligger meget over de 10 procent.

Så der var god grund til, at de svenske aktører ifølge Langsidens oplysninger i aftes mødtes med distributørerne i København. Det haster faktisk mere, end det jager, for en ny superligasæson går i gang lige om lidt, og MTG sidder ikke på hænderne. For alt imens TV4-udsendingene forhandlede, lagde MTG-jurister sidste hånd på en officiel klage til Konkurrencestyrelsen, der har tilset og givet grønt lys til tilbud- og aftaleforløbet.

For MTG/Viasat er motivet ganske klart, at det gælder om at bevare sin position på markedet og allerhelst undgå en ny aktør i konkurrencen og en potentiel prisskrue frem mod den næste rettighedsaftale for dansk fodbold. Og på et tidspunkt skal eksempelvis den kommercielt tunge og prestigefulde Champions League-fodboldaftale også genforhandles.

MTG/Viasat påberåber sig diskriminationens offerrolle, fordi de på tilbudstidspunktet agerede i forhold til tre væsentlige kriterier: pris, penetration samt marketing- og programplaner. Konkurrencestyrelsen dikterede dengang, at parterne løbende skulle orienteres om, hvordan de lå, og hvad de skulle arbejde med. Et af underkriterierne var blandt andet prisen på kanalen. Telenor vandt buddet på den ene af tre pakker med 66 kampe fordelt med 60 kampe til DK4 og seks til DR.

Nu er DK4 byttet ud med Canal 9, som ingen aktuel penetration har, og som kanal koster tre gange så meget som DK4, og udskiftningen af DK4 med Canal 9, mener MTG/Viasat, er skæv, fordi sublicensieringen dermed ikke er foregået på åbne og objektive vilkår.

Fodboldens forhandlingspartner, Divisionsforeningen, ser gerne en storspiller mere på markedet i forventning om endnu større konkurrence og indtægter næste gang, der skal en langtidsaftale på plads. De anser også TV4 for en anerkendt og redaktionel stærk markedsføringskraft som formidler af superligafodbolden og har en forventning om, at Konkurrencestyrelsen nikker godkendende til aftalen med Canal 9.

Canal 9 har ligeledes brug for at øge penetrationen i forhold til de Champions League-rettigheder i håndbold, atletik- og OL-rettigheder, man har købt af Telenor. Fordi nordmændene har seerunderlagsforpligtelser over for de oprindelige rettighedshavere, Danmarks Radio.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen