Nye halvårstal: Alle landsdækkende aviser mister læsere

Sidste halvdel af 2016 bød på læsertilbagegang over hele linjen for de landsdækkende dagblade. Størst er tilbagegangen for Jyllands-Posten, der har mistet 16 procent af læserne siden samme periode året før. Flere regionalaviser går til gengæld lidt frem (rettet kl. 12:47) (rettet 15:48)
01.03.2017 · 12:09

Onsdag formiddag har Kantar Gallup offentliggjort læsertal for den seneste halvårsperiode for printudgaverne af de danske aviser, ugeblade og magasiner.

Perioden dækker 2. halvår af 2016 og rummer ikke mange gode nyheder for den danske mediebranche, hvis man sammenligner med samme periode året før. Særligt ikke for de landsdækkende dagblade; ikke en eneste landsdækkende avis har formået at øge sit læsertal fra sidste halvår af 2015 til sidste halvår 2016.

Procentvis er tilbagegangen størst for Jyllands-Posten, der har måttet vinke farvel til 16 procent af læserne. Information har mistet 12 procent af sine læsere, mens tilbagegangen for både Politiken, BT og Ekstra Bladet er på 10 procent. Weekendavisen, Kristeligt Dagblad og Børsen holder nogenlunde skansen.

Gallup oplyser til Journalisten, at det kraftige fald i Søndagsavisens læsertal skyldes, at avisen har frasolgt en del af sine aktiviteter til Sjællandske Medier, hvilket har gjort det kompliceret at spørge til.

Nordjyske mister hver fjerde læser

Kigger man på læsertallene for de regionale dagblade, ser det overordnet lidt mindre nedslående ud end for de landsdækkende aviser.

Flere øger læsertallet – herunder Fyens Stiftstidende, Frederiksborg Amts Avis og Viborg Stifts Folkeblad – mens de fleste dog går tilbage.

Særligt skidt ser det ud for Nordjyske Stiftstidende, der mistede knap hver fjerde læser fra 2. halvår 2015 til 2. halvår 2016.

Nedgangen fortsætter for de store ugeblade

Læsertallene fra Kantar Gallup viser også, at flere af de store ugeblade har det svært.

Både Billedbladet, Familie Journal, Her & Nu, Hjemmet, Ude og Hjemme, Se & Hør og Søndag mister læsere. Blandt de ugeblade, der går frem, finder man blandt andet Femina, Hendes Verden, Danske Kommuner og Dagens Medicin.

Ser man på læsertallene for de 10 største magasiner herhjemme, skal man også kigge langt efter lyspunkterne i læsertalsudviklingen fra andet halvår af 2015 til andet halvår 2016. Hus Forbi går som den eneste en lille smule frem – over resten af linjen er der moderat læsertilbagegang. 

 
Rettet kl. 12:47: I en tidligere udgave af artiklen her havde vi regnet forkert og skrevet, at Jyllands-Posten mistede knap hver femte læser - 19 procent - fra 2. kvartal 2015 til 2. kvartal 2016. Det rigtige tal er 16 procent. 

Rettet kl. 15.48: Ved en fejl stod der et par gange i en tidligere version af artiklen, at der var tale om tal for 2. kvartal af 2016. Der skulle naturligvis have stået 2. halvår. 

Kommentar

01/03/2017 - 15:08

Tue Boserup Jacobsen

Der står en del henvisninger til, at tallene skulle dække over 2. kvartal. Der skal I lige lave en søg/erstat med halvår, så skulle den være i vinkel.

01/03/2017 - 15:49

Max Tobiasen

Og tallene bliver ved med at falde indtil det hele er digitalt. Der er kun to ting der undrer mig her:

1) At det ikke er gået hurtigere

2) At der ikke er nogen af aviserne der er kommet op med noget der bare ligner skyggen af noget innovativt eller sustainable for at komme ind i den nye verden. De har trods alt haft 20 år (!) til det.

Jeg har efterhånden mistet troen på de trykte medier, men ser med glæde at nye gode medier som POV international, Zetland, Føljeton og en masse udenlandske laver strålende content.

De gamle aviser? De overlever nok ikke.

01/03/2017 - 16:10

Kerstin Bruun-Hansen

Hej Tue,

Du har selvfølgelig ret - der skulle stå 2. halvår og ikke 2. kvartal. Det er rettet nu. Tak!

Mvh. Kerstin, Journalisten

01/03/2017 - 22:32

Esben Bjerre

Kan nogen ikke lække de faktuelle oplagstal? Hvad bunder de der læsertal overhovedet i?
Alt godt
Esben Bjerre

Seneste jobopslag

Videoproducent til markedsføring af kurser og uddannelser

Teknologisk Institut
Ansøgningsfrist: 21.11

Redaktør for livsstilsindhold til stort dansk brand

BrandMovers
Ansøgningsfrist: 28.11

Medarbejder til kommunikation og markedsføring

Krabbesholm Højskole
Ansøgningsfrist: 07.12

Prorektor for uddannelse og viden ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 07.12

Journalist TIL BORNHOLMS TIDENDE

Bornholms Tidende
Ansøgningsfrist: 26.11

Kommunikationsmedarbejder

Unicef Danmark
Ansøgningsfrist: 19.11

Pressechef til Dansk Metal

Dansk Metal
Ansøgningsfrist: 22.11

Er du en rutineret webmaster? Og digital til fingerspidserne?

Vallensbæk Kommune
Ansøgningsfrist: 28.11

Pressekonsulent

3F
Ansøgningsfrist: 22.11

Dygtig og effektiv økonomimedarbejder til Dansk Journalistforbund

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 04.12

Kommunikationsrådgiver med presseerfaring til HK

HK Danmark
Ansøgningsfrist: 22.11

Journalist

Politiken
Ansøgningsfrist: 19.11

Presse- og videojournalist til ZBC

ZBC
Ansøgningsfrist: 21.11

Webkonsulent til Strategi og Kommunikation

Horsens Kommune
Ansøgningsfrist: 20.11

Pressesekretær til Undervisningsministeriet

Undervisningsministeriet
Ansøgningsfrist: 18.11

Pressechef til Dansk Arbejdsgiverforening

DA - DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Ansøgningsfrist: 16.11

Barselsvikar til koordinerende markedsførings- og kommunikationsopgaver

EUC Nordvestsjælland
Ansøgningsfrist: 19.11

Historie-reporter søges

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 19.11

Er du vores nye forlagsredaktør?

Forlaget Columbus
Ansøgningsfrist: 01.12

Digital marketingspecialist

Kræftens Bekæmpelse
Ansøgningsfrist: 22.11