Nye gratisaviser vinder markedsandele

Salget af annoncer boomer hos Nyhedsavisen og 24timer, der begge nærmer sig Urban og metroXpress. De to gamle gratisaviser kan godt mærke pustet i nakken.

Salget af annoncer boomer hos Nyhedsavisen og 24timer, der begge nærmer sig Urban og metroXpress. De to gamle gratisaviser kan godt mærke pustet i nakken.

Annoncekrig. Nyhedsavisen sluttede 2007 som lyn og torden.

Fra sensommeren og frem til juleferien svulmede den ugentlige mængde af annoncer op til mere end det dobbelte, så der i årets sidste uger var gaveideer, charterferier og campingvogne på godt hver anden side i gratisavisen.

24timer fordoblede også annoncemængden i løbet af årets anden halvdel. De to avisers fremgang betyder, at de efterhånden puster de førhen så suveræne Urban og metroXpress alvorligt i nakken.

Ser man på de sidste fire uger af 2007, viser tal fra TNS Gallup, at ingen andre gratisaviser havde så mange spaltemillimeter med annoncer som Nyhedsavisen.

Når sælgerne i hangaren på Holmen alligevel ikke kan kåres som ubestridte indehavere af førertrøjen, skyldes det, at avisen udkommer seks dage om ugen i modsætning til de tre andre landsdækkende gratisaviser. Men selv om det daglige annonceomfang stadig er størst i metroXpress, er mediebureauerne ikke i tvivl om, at magtforholdet mellem gratisaviserne er under omvæltning.

»Det er helt tydeligt, at situationen har ændret sig. 24timer og Nyhedsavisen har hver fået deres bid af kagen, så nu er der fire aviser på et marked, hvor der før kun var to. Det giver mere kamp om annoncerne, og de seneste måneder har specielt Nyhedsavisen været oppe på stikkerne,« siger Niels Christian Skjøth, media director i mediabureauet MediaCompany.

Han peger på, at Nyhedsavisen for tiden har fordel af at være den eneste gratisavis, der fortsat satser på husstandsomdeling.

»Det er dyrt for avisen at få de læsere, men for vores kunder er det attraktivt, fordi de får adgang til nogle andre målgrupper end gennem de øvrige gratisaviser.«

Hos mediebureauet Carat ser Gitta Steffensen, der er chef for printmedia, tre årsager til, at de nye gratisaviser bed sig fast efter sommerferien.

»Læsertallene udviklede sig positivt, så både Nyhedsavisen og 24timer nu står stærkt på det felt. Folketingsvalget gav en uventet omsætning, og endelig har især Nyhedsavisen været gode til at ramme nogle konkurrencedygtige priser – også selv om de har hævet det generelle prisniveau.«

Ved sommerferien fik Nyhedsavisen omkring ni kroner per spaltemillimeter. Nu har avisen indsnævret afstanden til konkurrenternes priser og ligger ifølge Journalistens oplysninger snarere omkring 11-12 kroner.

Da aktiemajoriteten i selskabet bag Nyhedsavisen i januar blev solgt til en investorkreds anført af den danske it-millionær Morten Lund, kunne Business.dk offentliggøre interne papirer, der viste, at annonceprisen stadig skal fordobles for at få regnskabet til at hænge sammen.

Indtil videre har annonceboomet dog ifølge Journalistens beregninger forøget Nyhedsavisens ugentlige indtægter med op mod halvanden million kroner hen over efteråret. Det ser måske ikke ud af så meget for en avis, der taber i nærheden af det samme beløb hver eneste udgivelsesdag, men konkurrenterne er på vagt.

Således bliver Urban relanceret i løbet af de kommende uger, og et af målene er at appellere mere til annoncørerne. Behovet for det er blevet tydeligt, efter at Urban som den eneste gratisavis oplevede en samlet annoncenedgang i 2007.

For metroXpress gik det forgangne år bedre på annoncemarkedet. Men selv om avisen øgede sin annoncemængde med seks procent i forhold til 2006, anerkender administrerende direktør Søren Riis, at 24timer og Nyhedsavisen har vokset sig til reelle konkurrenter.

»De har klart mere vægt nu. Vi kan godt mærke, at der er konkurrence på priserne, hvor vi har måttet gå nogle få procent ned.«

Søren Riis mener imidlertid ikke, at det er på annoncefronten, de to nye gratisaviser udgør den største udfordring:

»Vi kæmper med Nyhedsavisen og 24timer om de gode distributionssteder og om at finde uddelere, og de ting er blevet dyrere. Når det gælder at få annoncer i avisen, er vi derimod ikke kun i konkurrence med andre gratisaviser, men også med alle de betalte dagblade. Og på grund af deres faldende læsertal tror jeg, at kampen om annoncerne vil gå mere ud over dem

Hvorvidt den forudsigelse kommer til at holde stik, vil formentlig kunne ses allerede i løbet af de kommende måneder. Medieiagttagere varsler nemlig en afmatning af annoncemarkedet i 2008. /

0 Kommentarer