Velkommen til en helt ny version af Journalisten.dk med premiere på web-tv, flere fotos og meget mere.
Journalisten.dk har brugt juleferien til at bygge om og er stolte over at kunne præsentere en ny prioriteret forside, hvor vi tilbyder direkte adgang til langt mere indhold end tidligere.
Blandt vores mange nyskabelser er tilføjelsen af web-tv, hvor vi går tæt på medie- og kommunikationsbranchen gennem levende billeder. I vores første indslag sætter vi fokus på Jyske Banks tv-kanal om finansverden. Kommunikationsekspert Joachim Sperling anser Jyske Banks satsning for at være endnu en udvanding af grænserne mellem kritisk uafhængig journalistik og kommercielle interesser. Men hvad mener du? Se indslaget her og vurder selv.
Med web-tv på Journalisten.dk håber vi i øvrigt at kunne anskueliggøre, hvordan mediet kan bruges til andet og mere end sensationelle web-tv-historier som f.eks. den om teenageren Fraser Doherty, der blev millionær på sin bedstemors syltetøj – "Super Jam".
Der bør og skal være andre mål end blot hurtigt at få høje klikrater!
I de kommende uger og resten af 2009 er vi klar med nye egenproducerede indslag, og forhåbentlig vil du finde flere af dem interessante og inspirerende.
Den ny forside af Journalisten.dk gør det i øvrigt generelt meget lettere at finde rundt på hele sitet. Vi har tilføjet en topmenu med angivelse af de væsentligste sektioner i Journalisten.dk. Heriblandt vores komplette nyhedsoversigt, det omfattende blogunivers, alle eksisterende temaer på sitet, samt en oversigt over alle tidligere udgivelser af fagbladet Journalisten siden 1998. Alle nye numre af magasinet kan nu tilmed også læses som e-paper. Her det seneste.
Gennem de seneste par år har fagbladet Journalisten med mellemrum bragt en række konkrete guides til kommunikationsmedarbejdere og journalister. Dvs. artikler med gode råd til, hvordan man eksempelvis laver Cavling-journalistik i bogform, bruger mobilen som platform, skriver taler i præsidentklassen, skriver socialstof uden tårer og tjener 1.000 kr. i timen som freelancer. For at gøre det lettere at finde frem til de mange guides, har vi nu samlet dem i en særlig sektion, vi har valgt at kalde Tips & Tricks. Med tiden vil vi føje nye artikler til sektionen, så du til stadighed kan finde nye råd og idéer.
Noget af det mest læste stof på Journalisten.dk har hidtil været vores sektion med navnestof. Mange elsker at følge med i de andres liv og levned, og derfor har vi taget konsekvensen og bringer fremover seneste jobskift på forsiden. Vel at mærke kun de personer, som selv har valgt at uploade et foto. Og mon ikke endnu flere føler sig fristet til at komme til syne på forsiden, nu hvor muligheden er der?
Samtlige jobskift kan i øvrigt ses i sektionen Navnenyt.
Vi ved desuden, at mange interesserer sig for fotojournalistik og fotokunst. Derfor har begge dele fået en mere fremtrædende plads på forsiden af Journalisten.dk. Blandt andet præsenteres vores fotogalleri bedre.
Vi har også givet plads til litteraturen med en række aktuelle boganmeldelser, der alle har relevans for folk, der arbejder i medie- og kommunikationsbranchen.
Og så har vi indført en helt ny ting med et par udvalgte citater på forsiden, der forhåbentlig provokerer, inspirerer eller lokker dig til at klikke videre.
For vores annoncører er der også godt nyt. Udover afsnittet med jobannoncer, har Pressekontakten fået en ny fremtrædende plads på forsiden. Pressekontakten gør det let at finde pressechefer og presseansvarlige i stort set alle private og offentlige virksomheder samt organisationer. Pressekontakten er derfor et af de mest brugte værktøjer, når der søges kontakt-info på Journalisten.dk.
Endvidere har vi indført muligheden for at få bannerannoncer placeret på strategiske steder på Journalisten.dk. Flere oplysninger om webannoncer finder du her.
Slutteligt kan vi blot oplyse, at Journalisten.dk i dag er Danmarks mest besøgte nyhedssite med specifikt fokus på medie- og kommunikationsbranchen. Godt 53.000 unikke brugere om måneden, viser seneste opgørelse i 4. kvartal 2008. Forhåbentlig bliver de mange nyskabelser på sitet til glæde for endnu flere brugerne. Og vi modtager naturligvis gene både ris og ros.
Rigtig god fornøjelse med Journalisten.dk anno 2009 og GODT NYTÅR.
Med venlig hilsen
Jens Jørgen Madsen, webredaktør
5 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
Kære Claus.
Tusind tak for orienteringen.
Vi er klar over, at tidsangivelserne til venstre i Seneste Nyt ikke har været korrekte og derfor kunne forvirre.
Hidtil er tidsangivelserne blevet opdateret hver eneste gang vi har opdateret en artikel - eksempelvis for stavefejl. Men det går naturligvis ikke.
Derfor har vi i dag fået vores programmøere til at løse problemet, så tidsangivelsen nu altid svarer til det tidspunkt, hvor artiklen publiceres.
Mvh
Jens Jørgen Madsen
Jeg forvirres af tidsangivelserne på artiklerne i venstre side på forsiden. Tidsangivelserne ændres hele tiden, virker det som om, hvilket gør det svært at få et overblik over, hvad man har læst, hvad der reelt er nyt osv.
Fedt re-design. Men der er lidt børnesygdomme. Brugervenligheden er ikke helt i top, for jeres font er alt, alt for lille. Den er umulig at læse. Jeg har simpelthen opgivet at læse artiklerne, indtil i ændrer den.
Kære Journalisten,
Det var en positiv overraskelse at klikke ind på journalisten.dk i dag. Det ser bedre ud end før, og jeg finder nok ud at navigere rundt i det nye design.
Men hvor er reklamen for DG Media til højre i alle skærmbilleder dog ufatteligt irriterende, som den flimrer rundt og forstyrrer læsningen af alt. Jeg har straks tilrettet mit browservindue, så jeg slipper for at se på den. Kunne vi ikke nøjes med annoncer, der står stille, hvis der absolut skal være nogen?
Dejlgit at være vidne til en hjemmeside som i løbet af en juleferie rykker fra en plads langt nede i top 100 til top 10 over de bedste hjemmesider i DK.
Det ser ud som om, at I har set på, hvordan I kan adskille jer fra de mange dårlige eksempler på web-tv, som danske avismedier desværre står bag. Dér er der desværre for meget lal og pjat og skrabet kvalitet i billede, lyd og komposition af indslag.
Jeg håber, at jeres første web-tv indslag er modellen for, hvordan I vil lave web-tv. For det er meget flot og seriøst. I den forbindelse er Jens Jørgen Madsens programerklæring god:
Med web-tv på Journalisten.dk håber vi i øvrigt at kunne anskueliggøre, hvordan mediet kan bruges til andet og mere end sensationelle web-tv-historier som f.eks. den om teenageren Fraser Doherty, der blev millionær på sin bedstemors syltetøj - "Super Jam".
Der bør og skal være andre mål end blot hurtigt at få høje klikrater!
Hold fast i det!
... forresten: I skal også have ros for den grafiske og strukturelle brush-up på hele journalisten.dk. Det er meget fint! :-)
Mvh. Stefan
Flere