Freelancere er særligt sårbare, når medierne skærer ned. Derfor søsætter det europæiske journalistforbund en kampagne om freelancernes vilkår.
Den 5. november starter den årlige kampagne arrangeret af det europæiske journalistforbund, EFJ. Hvert år bruger EFJ anledningen til at sætte fokus på et særligt emne. I år er det freelancernes vilkår.
Årsagen er, at freelancerne er meget sårbare i krisetider, hvor medierne skal skære ned. Det er nogle gange lettere at skære de løsttilknyttede medarbejdere fra end de fastansatte. Derfor vil EFJ have mere opmærksomhed om freelancernes vilkår.
Kampagnen skal også vise fordelene ved at være organiseret i et fagforbund som freelancer.
Journalister i flere lande har allerede meldt ud, at de vil aktionere eller afholde åbne møder i anledning af kampagnen. De fleste afholder dem dog 4. november, da 5. november er en lørdag.
Hverken Dansk Journalistforbund eller Freelancegruppen i DJ har planer om arrangementer den 4. eller 5. november, oplyser Freelancegruppen.
Men gruppens bestyrelse arbejder blandt andet med indhold til en fællesnordisk fest- og freelanceaktion om ophavsret. Resultatet vil blive præsenteret i forbindelse med et nordisk møde den 25.-26. november i Oslo, skriver Freelancegruppen.
Du kan besøge EFJ's kampagnesite her.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.