search

Ny reporter på Journalisten

I et stort og kompetent ansøgerfelt har fagbladet Journalisten valgt at ansætte Emil Ellesøe Ditzel.

I et stort og kompetent ansøgerfelt har fagbladet Journalisten valgt at ansætte Emil Ellesøe Ditzel.

Journalisten har ansat 26-årige Emil Ellesøe Ditzel, der kommer fra en stilling på avisen Kommunen. Emil blev valgt i et felt på godt 70 ansøgere.

»Journalisten er en smule stolt over at have modtaget så mange interessante og gode ansøgninger. Det er svært at skuffe de mange, men vi er sikre på, at vi i Emil får en medarbejder, der kan præge bladet og være med til at sikre udviklingen af både magasin og web,« siger redaktør Øjvind Hesselager.

Emil skal afløse Signe Højgaard Nielsen, der stoppede på Journalisten og Journalisten.dk den 1. februar. Emil Ellesøe Ditzel starter på jobbet 1. april 2010.

Kommentarer
13
Sara Schlüter
01.03.11 20:52
Re: Ny reporter på Journalisten
Stort tillykke til Journalisten med et virkelig godt valg :-) 
Fremhævet af Journalisten
Anette Dina Sørensen
02.03.11 10:33
Re: Ny reporter på Journalisten

Tillykke med det! Så er I også et rent drengehold på alt skrivende :-)

Fremhævet af Journalisten
Øjvind Hesselager
02.03.11 11:06
Re: Ny reporter på Journalisten

Kære Anette

Tak for din lykønskning.

Du har ret: Nu er de fastansatte skrivere alle af hankøn. Og flere af os er tilmed bløde mænd, der har haft barselsorlov og alt muligt.

I skaren af freelancere er der kvinder, hvor af nogle er mere hårde i filten end redaktøren oplever, han selv har været.

Så det skal nok blive godt!

Fremhævet af Journalisten
Mette Cramon
02.03.11 13:20
Re: Ny reporter på Journalisten

Det er bemærkelsesværdigt, at der ikke var en super kvindelig kandidat med høj faglighed, erfaring og så videre. For i den situation burde det vel have været et ekstra plus, at man sikrede lidt kønsmæssig diversitet på redaktionen.

 

Fremhævet af Journalisten
Anders Hvid
02.03.11 13:47
Re: Ny reporter på Journalisten

Ej, stop nu.

Man har ganske givet valgt Emil, fordi at han var den bedste ansøger. Og man har forhåbentlig ikke skelet til køn - hverken mand eller kvinde - ansættelsprocessen. Man har forhåbentlig, hviket jeg er overbevist om, gået efter den bedste kandidat! PUNKTUM!

 

Fremhævet af Journalisten
Anette Dina Sørensen
02.03.11 15:07
Re: Ny reporter på Journalisten

Kære Øjvind,

Mette Cramon sagde præcis det, jeg mente: kønsmæssig diversitet.

Og spar mig for din patronisering: det handler ikke om blødhed og hårdhed. Jeg ved udmærket, at det ikke nødvendivis er kvaliteter der klæber enten til det ene eller det andet køn. For mig handler det om at sikre forskellige perspektiver på det stofområde I som fagmagasin skal levere til mig som læser.

Anette Dina

Fremhævet af Journalisten
Anders Fischer
02.03.11 17:46
Re: Ny reporter på Journalisten

Uafhængigt af, hvad man synes om kønsmæssig diversitet, så er det vel værd at påpege, at hvis der kun er en enkelt kvinde på redaktionen, og hun går andetsteds, så vil det være diskrimination at frasortere samtlige mandlige kandidater udelukkende for at sikre 'kønsmæssig diversitet'. Og det er tilsyneladende diskrimination, der efterspørges.

 

For hvis en ansættelse af andet end en kvinde er utilfredsstillende for Anette Dina Sørensen, så er samtlige mandlige ansøgere altså diskvalificeret på forhånd.

Fremhævet af Journalisten
Øjvind Hesselager
02.03.11 19:45
Re: Ny reporter på Journalisten

Kære Anette

Det var bestemt ikke for at patronisere.

Men når vi nu henvender os til mænd og kvinder i stillingsopslaget, så skal manden vel også kunne få jobbet?

I øvrigt har kønsbalancen det med at svinge på Journalisten. Da jeg selv blev ansat som reporter på redaktionen sidst i 90erne, sad jeg som ene hane sammen med tre kvinder.

Med venlig hilsen

Fremhævet af Journalisten
Jesper Caruso
02.03.11 20:05
Re: Ny reporter på Journalisten

Jeg ønsker ikke at blande mig i den kønspolitiske debat. Men Emil var praktikant på Berlingske (herunder et halvt år i Gravegruppen, hvor jeg kender ham fra). Her udmærkede han sig som en samvittighedsfuld, omhyggelig, hårdtarbejdende, og dygtig journalist, som ikke stod tilbage for sine uddannede kolleger. Desuden var han altid sød og smilende, vittig og smågal på den rare måde  - en helt igennem loyal og god kammerat (men altså først og fremmest en god journalist).

Om det kvalificerer ham til at blive ansat foran 69 andre kandidater ved kun Øjvind og Journalistens ansættelsesudvalg. Men som fast læser af vores fagblad er jeg glad og helt tryg ved valget. Tillykke.

/ kh jesper

Fremhævet af Journalisten
Jakob Albrecht
02.03.11 20:32
Re: Ny reporter på Journalisten
Kære Dina

Jeg synes ærligt talt, at det er lidt bekymrende, at en universitetsforsker kan komme med på forenklede betragtninger, som du gør her.

Vi ansatte Emil, fordi han var den bedste i feltet.
Han er ung, det er vi andre skrivende ikke, og han har de graveregenskaber som vi gerne vi have på redaktionen.

Han afløser i øvrigt en kvinde, som gjorde det fantastisk. Men jeg fornærmer vist ikke nogle ved at sige, at hun ikke skrev specielt meget om kvinder, køn eller ud fra et kvindelig "perspektiv".
Det er faktisk mig, der har skrevet mest på køn på bladet. Om uroen i hovedbestyrelsen mellem mændene og kvinderne, om primetimekvinderne og 40+-magasinet Liv. Om hvilken forskel det gør, når en kvinde efterfølger en mand i ledelsen. Og i næste nummer skriver jeg igen om køn i anledningen af kvindernes internationale kampdag.

Jakob Albrecht, Journalisten

Fremhævet af Journalisten
Susanne Sayers
02.03.11 21:08
Re: Ny reporter på Journalisten

Så længe der - når det er relevant - er fokus på kønspolitiske emner i fagbladet, kan det vel være hamrende ligegyldigt, om det er en mand eller en kvinde, der skriver.

Jeg synes, det er godt med diversitet i redaktionelle ledelser, i staben og i alle led. Jeg går ind for, at man indretter nyhedsredaktioner, så også småbørnsmødre kan blive på posten som hardcore nyhedsreportere, for det har faget brug for - ganske enkelt fordi man ellers fravælger halvdelen af talenterne på forhånd. Men jeg har ikke indtryk af, at kvinder på forhånd var afskåret fra at komme i betragtning til stillingen på Journalisten, og hvis ansættelsesgruppen har vurderet, at de har fundet den bedste ansøger, er det vel kun at glæde sig.

Bedste hilsner

Susanne 

Fremhævet af Journalisten
Dina Sørensen
03.03.11 09:05
Re: Ny reporter på Journalisten

Kære Jacob,

Jeg har svært ved at se, hvad min uddannelsesmæssige baggrund har med sagen at gøre. Jeg tillod mig at prikke til jeres overvejelser over nu udelukkende at være mænd på de fast-skrivende poster på Journalisten. Jeg synes, jeg har fået gode svar. Og glæder mig over, og ser frem til, at du også i fremtiden vil dække stofområdet 'journalistik, køn og medier'.

Anette Dina

 

Fremhævet af Journalisten
Lars Bech, Das Büro
05.03.11 18:50
Re: Ny reporter på Journalisten

Kære Journalisten og Kære Emil,

Tillykke ! jeg er sikker på i bliver et godt par.

Emil er en super dygtig fyr, og journalisten er et super godt blad.

Det er da et perfekt match. 

GO GO GO !

kh Lars Bech , Das Büro

Fremhævet af Journalisten