Ny dataredaktør på dr.dk: »Datajournalistikken skal et skridt videre«

Taltunge historier skal serveres overskueligt og vedkommende. Det bliver opgaven for et hold af journalister, en grafiker og en programmør, der skal udgøre dr.dk’s nye databaseredaktion. Det siger Katrine Birkedal Frich, der er nystartet databaseredaktør i DR
05.08.2013 · 14:03

Tallene skal have mere liv.

Det er formålet med dr.dk’s nye databaseredaktion, der kommer til at bestå af en grafiker, en programmør og to journalister, der skal give tung research og stort talmateriale mere pondus og revelans for den enkelte læser.

Til at holde vind i sejlene er Katrine Birkedal Frich, der netop er blevet ansat som databaseredaktør på dr.dk efter fem år som journalist på Ugebrevet A4.

Katrine Birkedal Frich vil ikke afsløre redaktionens kommende projekter, men hun siger, at man kigger mod USA for at hente inspiration.

»New York Times er gode til at servere datajournalistik med fede grafikker, men også et site som Propublica.org er rigtig gode. De har for nylig lavet en omfattende oversigt, der hedder ’Dollar for Docs', hvor man kan se, om ens personlige læge er i lommen på et medicinalfirma. Det er deres metoder og tilgang til tal, vi for eksempel vil lade os inspirere af,« siger hun.

»Interaktive grafikker på nettet er jo ikke nyskabende, men det nye er, at vi samler et hold, der skal arbejde målrettet med det. Ved at have en grafiker og en programmør med helt fra starten kan vi forhåbentligt bringe datajournalistikken videre til nogle nye niveauer. Grafikerne bliver tit den sidste del i processen, men det er jo ofte noget af det allervigtigste,« siger Katrine Birkedal Frich, der på Ugebrevet A4 har arbejdet meget med datajournalistik.

Katrine Birkedal Frich siger, at det ikke nødvendigvis vil kunne ses på dr.dk, at der lige pludselig kommer en masse talhistorier.

»Det vil ikke være sådan, at hele dr.dk bliver plastret til med datagrafikker. Men vi vil bruge tallene som afsæt for at lave relevante historier for læserne. Vi skal have det op på et niveau, hvor vores materiale kan opleves som en ekstra værdi, man ikke har haft før,« siger hun.

De to journalister, der skal arbejde på den nye databaseredaktion på dr.dk, er endnu ikke fundet.

Kommentar

07/09/2013 - 13:09

Lars Ravn

Spændene muligheder men må man foreslå at putte en statistiker med i gruppen?
Vi ser så tit de problemer der opstår når lægmænd leger med BIg Data.

Seneste jobopslag

Kommunikationskonsulent med markedsføringsgen

Dansk Håndbold Forbund
Ansøgningsfrist: 10.03

JA, DU SKAL ARBEJDE HÅRDT HER!

TV 2
Ansøgningsfrist: 10.03

Digital avisredaktion søger to barselsvikarer

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 18.03

Pressemedarbejder

Dansk Flygtningehjælp
Ansøgningsfrist: 25.02

Pressechef til pædagogernes fagforening

BUPL - BØRNE- OG UNGDOMSPÆDAGOGERNES LANDSFORBUND
Ansøgningsfrist: 08.03

Er du DR’s nye digitale madjournalist?

DR
Ansøgningsfrist: 24.02

Kommunikationschef

Økologisk Landsforening
Ansøgningsfrist: 06.03

Kommunikationschef

VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
Ansøgningsfrist: 04.03

Adjunkt til Kommunikationsuddannelsen på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 01.03

Pressechef med blik for et af Danmarks vigtigste erhverv

Landbrugsstyrelsen
Ansøgningsfrist: 03.03

Kommunikationsmedarbejder

Diabetesforeningen
Ansøgningsfrist: 22.02

Redaktør til Roskilde Festivals mediehus

Roskilde Festival
Ansøgningsfrist: 03.03

Webredaktør (Barselsvikar) til Kommunikation på Københavns Universitet

Københavns Universitet
Ansøgningsfrist: 04.03

Skrivende redaktør til nyt magasin

Efterskoleforeningen
Ansøgningsfrist: 24.02

Marketing- og kommunikationsmedarbejder

Naturhistorisk Museum Aarhus
Ansøgningsfrist: 22.02