Ny presserådgiver i DJ: ”Vi skal være spilbare”

Journalist- og kommunikationsbranchen har ifølge den nye presserådgiver i Dansk Journalistforbund et troværdighedsproblem. ”Forbundet skal vise udadtil, at vi er klar til at løse problemerne,” siger Anna Langhorn 

I dag er det otte dage siden, at Anna Langhorn, ny presserådgiver i Dansk Journalistforbund (DJ) pr. 1. juni, udsendte sit tweet nummer 40. 

Hvor meget kommer Twitter til at betyde for dit nye arbejde?

”Ha ha ha … det er en af de ting, som jeg skal skrue op for, for selvfølgelig er Twitter vigtigt for mit arbejde,” siger Anna Langhorn.

Hun kommer fra en lignende stilling i Bibliotekarforbundet. Ansættelsen af hende i en nyoprettet stilling som presserådgiver og politisk konsulent kommer, efter at forbundet i efteråret 2017 blev ramt af en sag om sexchikane. To kvinder stod frem i Journalisten, hvor de fortalte, at de havde følt sig udsat for seksuelle krænkelser som studentermedhjælpere i DJ.

Sagen førte til afskedigelse af en mellemleder for ”uhensigtsmæssig adfærd” og en større reorganisering af DJ. Derfor skal kommunikationsafdelingen nu udelukkende fokusere på medlemskommunikation, mens den politiske kommunikation fremover skal styres fra et politisk sekretariat bestående af Anna Langhorn og den mangeårige DJ-ansatte, politisk konsulent Hans Jørgen Dybro.  

”Forbundet er midt i en tid, hvor der skal findes svar på mange spændende spørgsmål. Blandt andet er det en vigtig opgave at sikre medlemmerne en central plads på arbejdsmarkedet i en tid, hvor alle mennesker pludselig er blevet deres eget medie,” siger Anna Langhorn.

Husk troværdigheden

Hun er uddannet cand.mag. i italiensk og dansk. Hun har blandt andet arbejdet som oversætter i Europa Parlamentet, arbejdet for Socialdemokraterne – hun var medlem, men er i dag ikke medlem af et politisk parti – og de sidste seks år har hun været i fagbevægelsen.

Et andet af Langhorns spændende spørgsmål handler om troværdighed.

”Journalister og kommunikatører har et dårligt image. Og samtidig står branchen over for nogle politikere, der vil revolutionere den danske medieverden med nye aftaler om public service og medieforlig,” siger presserådgiveren.

Hvordan skal DJ løse de udfordringer?

”Vi bør tage en snak med os selv om, hvordan vi gør tingene. Et sted at starte kunne være ved at se på arbejdsgange og etik. Det vigtigste er dog, at forbundet udadtil viser, at vi er løsningsorienterede,” siger Anna Langhorn, der hurtigt tilføjer, at alle brancher bør se på, hvordan de gør tingene, og at det ikke er et quick fix at ændre tingenes tilstand.  

Filosofien om at være løsningsorienteret hænger tæt sammen med mange fagforeningers opførsel i det offentlige rum.

”Fagforeninger er gode til at forsvare sig selv og deres medlemmer. Derfor bliver deres budskaber ofte kritik. Dansk Journalistforbund skal være mere end det. Vi skal stadig kritisere, men vi skal også være gode samarbejdspartnere. Vi skal være spilbare i forhold til politikerne, så vi kan forhandle og finde gode kompromisser – det er det, politik handler om,” siger Anna Langhorn. 

Og så tilbage til Twitter.

”Vores hovedpersoner på Twitter er jo formandskabet. Så inden jeg begynder at tweete for alvor, skal den nye kommunikationschef og jeg have fundet ud af, hvilke roller vi skal spille på Twitter,” siger Anna Langhorn.

1 Kommentar

Lotte Bilberg
8. MAJ 2018
Løse en udfordring? Aiii,
Løse en udfordring? Aiii, ikke også på journalisten.dk. Der findes sådan et dejligt ord. Det er "problem" - og det kan man løse ;o)