
Pressenævnet. Danske Medier
Medier, der er tilmeldt Pressenævnet, kan fremover sætte et lille mærke på deres udgivelser med Pressenævnets logo og teksten: “Vi tager ansvar for indholdet og er tilmeldt Pressenævnet”.
Det nye mærke er udgivet af brancheorganisationen Danske Medier i samarbejde med Pressenævnet, og det er et led i organisationens fokus på forskellen mellem journalistiske medier og sociale medier.
“Journalistiske medier tager ansvar for indholdet og kan også holdes til ansvar, når de begår fejl. Som borger har man mulighed for at klage over indholdet af journalistiske medier, og der adskiller de sig fra sociale medier,” siger Morten Langager, administrerende direktør i Danske Medier.
Men ved de fleste mediebrugere ikke, hvad forskellen på sociale medier og journalistiske medier er?
“Jeg tror, de fleste er opmærksomme på det, men jeg tror ikke, alle brugere kender forskel. Og så gør det jo ikke noget, at man fortæller borgerne, at de har mulighed for at stille medierne til ansvar.”
Op til medierne, hvordan de vil bruge mærket
Ifølge Morten Langager har mærket været efterspurgt af en del af Danske Mediers medlemmer, og mærket blev sendt ud til medlemmerne i sidste uge. Han ved endnu ikke, hvornår de bliver taget i brug. Mærkningsordningen er frivillig, og alle medier, der er tilmeldt Pressenævnet, kan bruge det både digitalt og på tryk.
Men vil jeg som mediebruger kunne se mærket, når jeg scroller hen over nyheder på sociale medier?
“Der er ikke lagt op til, at det skal være på hver enkelt artikel, men hvis man gør det, så er det fint. Vi ved endnu ikke, hvordan det vil blive brugt, og jeg tror, det vil udvikle sig, når medierne bliver inspireret af hinanden,” siger han.
Morten Langager forestiller sig, at mærket vil blive brugt nederst på en side i trykte medier eller i bunden af mediers websites, men han understreger, at det er op til de enkelte medier at bestemme.
1 Kommentar
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
Så jeg undrer mig enormt over, at der skulle være forskel på journalistiske medier og sociale medier, når sociale medier er en platform, som journalistiske medier anvender til publicering. Under samme ansvar.
Der findes også tv og aviser, som ikke er journalistiske.