Briterne fik i morges en ny betalingsavis – i – lanceret af The Independent. Men dommen er hård: Den bliver næppe en succes, siger medieanalytiker. Og Innovations in Newspapers kalder avisen for "crap".
På mange måder lever den nye avis – i – fuldstændigt op til dens navn: Det er en slags komprimeret bouillonterning af moderavisen, the Independent. Eller lidt som en slags up-market udgave af gratisavisen Metro.
Sådan indleder mediekommentator, Roy Greenslade, sin anmeldelse af den ny betalingsavis i dagens udgave af the Guardian.
Men selv om avisen på mange måder er gennemført i forhold til målsætningen om at give læserne en ny overskuelig letlæst og farverig avis med et miks af nyheder, livsstil, debat, erhvervsstof og sport – ja, så er succesen langtfra i hus.
Tværtimod mener Greenslade, at the Independent begår kannibalisme i eget hus. Og hvis i formår at give læserne det forkromede og hurtige overblik og samtidig gå i dybden – bare billigere (for 1,70 danske kr.) og på blot 56 sider – hvad skal læserne så med originalen?
Guardians mediekommentator gennemgår avisen side for side og når frem til, at blandingen af design, indhold og tempo gennem avisen giver mindelser om en slags up-market udgave af gratisavisen Metro. Ja, næsten en britisk version af USA Today.
Og det er på ingen måde positivt, hvis man skal tro Roy Greenslade. For selv om i retter sig mod et klart segment – den del af befolkningen, der har begrænset tid til at læse aviser på rejsen mellem hjem og job – så er det ikke ensbetydende med, at produktet lader sig sælge. Også selv om de kun skal betale 20 britiske pence.
Greenslade vurderer, at folk langt hellere vil fortsætte med at tage deres daglige Metro-avis.
Han slutter af med at ønske the Independent's i al mulig held og lykke. Men han tvivler. Eller som han skriver i the Guardian:
"But I would be surprised if it can locate that mysterious young audience that, for a variety of reasons – mainly cultural and technological – have turned their backs on print."
På hjemmesiden Innovations in Newspapers er dommen endnu mere hård: "The British "i" is not a quality paper – but crap," lyder rubrikken, hvorefter i pilles fuldstændig fra hinanden. Læs kritikken her.
1 Kommentar
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
Men det er et godt navn. Og et flot logo.