search

Ny jobkategori: Kordegn og k-medarbejder

Sogn ved Horsens har valgt at kombinere stillingen som kordegn og kommunikationsmedarbejder. Det er udtryk for, at Folkekirken begynder at professionalisere sine kommunikationsopgaver, siger ekspert i kirkelig kommunikation

Man behøver ikke kunne synge!

Det slår menighedsrådsformand Jørn Bjørnskov fast, da Journalisten ringer for at høre om den kombinerede stilling som kordegn og kommunikationsmedarbejder, som Klostersognet i Horsens har opslået.

»Vi har et kor på ti personer. Så vores kordegn skal bare læse indgangsbøn og udgangsbøn, og den behøver man ikke sætte melodi på,« fortæller Bjørnskov.

Men bortset fra skønsangen er det en bred vifte af funktioner, som Klostersognet skal have udfyldt af den kombinerede kordegn og kommunikationsmedarbejder, de forventer at ansætte inden for de kommende uger. Lige fra udarbejdelse af presse- og kommunikationsstrategier, plakater og artikler til lokale medier, til kirketjeneste, personregistrering og betjening af kirkekontoret.

Jørn Bjørnskov kender ikke selv til lignende stillinger i andre sogne, men ideen opstod lidt spontant, da ansættelsesudvalget diskuterede, hvad det egentlig var, de havde brug for hos en afløser til den afgående kordegn.

»Vi må jo erkende, at det traditionelle kordegne-arbejde fylder mindre, efterhånden som man får kørt personregistreringen ind på EDB. Og så fandt vi ud af, at det ville være rart med en, der kunne stå for noget af arbejdet, vi udfører på kommunikation ud til menigheden, eksempelvis kirkebladet og annoncer, som det hidtil har været vores præster, der har taget sig af,« fortæller Bjørnskov.

Mange ansøgere

Stillingsopslaget har ansøgningsfrist den 10. august, men allerede nu kan Jørn Bjørnskov konstatere, at der er rigeligt med kvalificerede ansøgere – også mange, der som menighedsrådet ønsker det har relevant baggrund eller erfaring som cand.comm., journalist eller tilsvarende.

»Vi har fået gennemsnitligt fem om dagen, så jeg er faktisk overrasket over, at der kommer så mange. Det er en blandet ansøgerflok, lige fra kordegne, folk fra mediecentre og journalister, der har søgt,« siger han.

Ligesom der ikke er forventninger om, at man kan salmebogen på fingerspidserne, er der heller ikke særlige krav til, at man er aktivt troende.

»Vi forventer, at man er medlem af Folkekirken. Men om man går i kirke en, 10 eller 50 gange årligt, er ikke noget, vi spørger til,« siger Bjørnskov.

Flere kommunikationsfolk i kirkerne

Peter Fischer-Nielsen, der er vicegeneralsekretær i Mission Afrika, har skrevet ph.d.-afhandling om Folkekirkens brug af internettet. Han vurderer, at journalister og kommunikationsfolk godt kan begynde at skæve mere til Folkekirkens jobannoncer, for der vil komme flere af den slags stillinger.

»Jeg er helt sikker på, at vi vil se den slags mere og mere. Kommunikationsmedarbejdere er jo ikke en klassisk stilling i en sognekirke, men vi kan se hen over de senere år, at man eksperimenterer mere og mere med den slags ansættelser,« siger Peter Fischer-Nielsen.

Kommunikationsopgaverne i sognene bliver i dag ofte varetaget af præster og frivillige, men i takt med, at konkurrencen om opmærksomhed i samfundet øges i al almindelighed, bliver Folkekirken i stigende grad opmærksom på, at det er en opgave, der skal håndteres professionelt.

»Engang var prædikestolen søndag formiddag måske den bedste platform til at kommunikere i hele byen. Men sådan er det ikke mere. Man famler sig måske lidt frem i de her år og vurderer, hvad der er behov for, og Folkekirken er måske også lidt forsigtig med at kaste sig ud i for meget markedsførings- og kommunikationstænkning. Men mange ser mulighederne i at blive mere skarpe og professionelle omkring kommunikationen, og jeg tror, det er nogle kvalifikationer, man vil lægge vægt på fremover,« siger Fischer-Nielsen.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen