Ny hjemmeside måler medierne på Facebook

Ny hjemmeside måler fans og engagement hos medier, programmer og kendte journalister på Facebook. »Når du for eksempel ser, at programmet ”Kurs mod fjerne kyster” har virkelig mange interaktioner, så kan du besøge dets Facebook-side og se, hvordan folkene bag gør,« siger forsker

SDU-forsker Filip Wallberg har lanceret en ny hjemmeside, der indsamler data om medier, programmer og mediekendissers brug af Facebook. Resultatet er en liste med 238 Facebook-sider. Hjemmesiden måler antal af opslag, antallet af fans, antallet af interaktioner og gennemsnitligt antal interaktioner per opslag.

Filip Wallberg mener, ranglisten kan bruges til at få et overordnet indtryk af, hvem der gør det godt, når det kommer til at engagere sine fans.

»Du kan bruge det til at hente inspiration. Når du for eksempel ser, at programmet ”Kurs mod fjerne kyster” har virkelig mange interaktioner, så kan du besøge dets Facebook-side og se, hvordan folkene bag gør,« siger Filip Wallberg.

Fremhæver Anders Agger

Listen er rangeret efter interaktioner per opslag. Det fremgår blandt andet, at DR3 det seneste døgn har opnået flest interaktioner per opslag, nemlig 4.537. Hvis man ser på den seneste uge, er det to tv-programmer, der har opnået flest interaktioner per opslag. ”Kurs mod fjerne kyster” har 176.627 fans og har den seneste uge 3.367 interaktioner per opslag. ”Badehotellet” har 2.480 interaktioner per opslag fra sine 85.109 fans.

Filip Wallberg fremhæver også DR-journalisten Anders Agger, som er god til at skabe engagement hos sine fans.

»De sidste fire uger er Anders Aggers Facebook-side den, der har flest interaktioner per opslag. Det er hverken et medie eller et program, men en person. Han har udgivet to opslag med 1.416 interaktioner per opslag. Han er formentlig i god kontakt med sine følgere,« siger Filip Wallberg og fortsætter:

»Vi ser også andre mediepersoner, som er gode til at bruge Facebook. Rasmus Tantholdt fra TV 2 har udgivet 34 opslag og har 499 interaktioner per opslag. Han har kun 47.202 fans, så det er flot i min verden.«

Pas på med at kåre vindere og tabere

Men Filip Wallberg advarer mod, at man bruger hjemmesidens data alene til at vurdere, om man klarer sig godt og til at lægge sin strategi.

»Man skal passe på med at konkludere, hvem der vinder og taber. Bare et enkelt virkelig godt opslag kan sparke gennemsnittet op gennem skyerne. Derfor kan de her tal ikke stå alene. Hvis du for alvor vil blive klog på det, skal du ind og kigge på Facebook-siderne,« siger han.

Der kan være mange andre gode forklaringer på, at en Facebook-side får mange eller få interaktioner.

»Det er klart, at TV 2 har lettere ved at få mange interaktioner end TV Syd, fordi de har mange flere fans. Til gengæld kan det være sværere for de store medier at engagere en lige så stor andel af sine fans som mindre medier,« siger Filip Wallberg.

Han arbejder på at udbygge hjemmesiden, så den får en parameter mere: Fans per interaktion.

Medier skal følge Facebook

Kan du give et godt råd baseret på de her data?

»Det er svært, for det afhænger meget af mediet eller programmet. Hvor mange opslag ønsker man at lave? Vil man lave mange opslag med færre interaktioner eller satse på få opslag, som skaber stærkt engagement? Indtil videre har jeg først og fremmest fokus på at gøre data tilgængeligt.«

Filip Wallberg fremhæver, at mediernes brug af Facebook har udviklet sig markant. Derfor er det ikke sikkert, at de medier, som er bedst til at skabe engagement nu, også vil være det om et halvt år.

»Mange medier startede med at auto-publicere på Facebook. Det, fandt man hurtigt ud af, fungerede ikke. Så begyndte man at tilpasse indholdet og skrive finurlige opdateringer. Nu kan vi se, at medier laver eksklusivt indhold kun til Facebook for at opnå mere engagement. Platformen er i udvikling, så det skal mediernes brug også være,« siger han.

0 Kommentarer