Ny DR-mediedirektør: Her er min plan

»Public service skal være modigt, og vi skal turde være mere markante,« siger DR's nye mediedirektør Gitte Rabøl til Journalisten.dk. Hun har netop præsenteret tre konkrete ændringer på et fællesmøde. Se dem her.

»Public service skal være modigt, og vi skal turde være mere markante,« siger DR's nye mediedirektør Gitte Rabøl til Journalisten.dk. Hun har netop præsenteret tre konkrete ændringer på et fællesmøde. Se dem her.

Her til morgen blev medarbejderne i DR Medier på et fællesmøde orienteret om, hvad der bliver anderledes med den nye mediedirektør, Gitte Rabøl.

Hun har overtaget posten efter Mikael Kamber, der forlod posten i starten af maj.

Der sker tre større ændringer i DR Mediers struktur, fortæller Gitte Rabøl til Journalisten.dk. 

  • Markedsføringsafdelingen bliver frem over en underafdeling i DR Medier.
  •  Alle programplan-redaktører, der i dag sidder på de enkelte kanaler, skal sidde sammen. Der skal ansættes en programplan-chef.
  • Redaktørernes rolle skal skærpes, og de skal i højere grad tænke strategisk.

»Overskriften er, at vi skaber et DR Medier med et samlet, strategisk fokus og større gennemslagskraft. Det bliver understøttet af de tre ændringer,« siger Gitte Rabøl til Journalisten.dk.

Hvad er forskellen?

»Forskellen kan være svær at få øje på, for vi har hele tiden lavet public service. Men jeg tror, vores public service-programmer kommer til at stå endnu stærkere i mediebilledet fremover. Vi skal blive endnu skarpere til at lave public service i praksis – og endnu vigtigere, til at udvikle det.«

Kan du komme med nogle konkrete eksempler på, hvad det betyder?

»Nyskabelser som 'Tv! Tv! Tv!' og 'Læsegruppen på Sundholm' er gode eksempler på, at vi tænker public service modigt og helt anderledes. Public service skal være modigt, og vi skal turde være mere markante og prøve noget nyt.«

Hvad betyder det, at I skærper redaktørrollen?

»Det betyder, at vores nye fokus på strategi også skal skærpes hos redaktørerne. Vi skal i højere grad end tidligere tænke public service ind i alle vores programkoncepter. Det arbejde går vi i gang med efter sommerferien,« siger Gitte Rabøl.

Hvad er det så, der bliver mindre af?

»Det kan jeg ikke sige lige nu. Vi går i gang med at se på det, når vi skal justere redaktørernes rolle. Men der vil fremover være opgaver, der ikke får samme fokus som før.«

I forbindelse med den nye kurs er der blevet nedlagt tre stillinger. Er det her i virkeligheden en skjult nedskæring?

»Det er rigtigt, at der nedlægges nogle stillinger som følge af justeringerne. Men der bliver samtidig oprettet andre stillinger – for eksempel den nye chef for programplanredaktionen. Det ligger ikke i kortene, at den nye kurs skal betyde færre resurser.«

1 Kommentar

Nels Sørensen
24. JUNI 2011
Re: Ny DR-mediedirektør: Her er min plan
»Nyskabelser som 'Tv! Tv! Tv!' og 'Læsegruppen på Sundholm' er gode eksempler på, at vi tænker public service modigt og helt anderledes.

Men er det nu også dét seerne efterspørger? Programmer hvor der bliver fokuseret mere og mere på, ofte ulideligt selvoptagne, studieværter? Hvad med i stedet at være "modige, markante og nyskabende" ved ikke længere at gøre studieværterne til det væsentlige – som de er det nu i snart sagt alle egenproduktioner?!