search

Ny direktør på TV Midtvest vil skrue op for digitale platforme

TV Midtvest skal skrue op for stationens brug af digitale platforme og sociale medier, siger 45-årige Lone Sunesen. »De unge skal lære vores produkter at kende, og det gør vi ved at være synlige der, hvor de er,« siger hun

TV Midtvest får ny direktør til sommer, når Ivar Brændgaard træder tilbage efter næsten 28 år i spidsen for TV 2-regionen.

Den nye direktør bliver 45-årige Lone Sunesen, der kommer fra en stilling som chef i DR Midt & Vest, hvor hun blandt andet har stået i spidsen for en modernisering af P4's regionalradio i Midt- og Vestjylland for at få bedre tag i de unge mediebrugere.

Nu skal hun forsøge samme øvelse hos TV Midtvest.

»Udfordringen er, at danskernes medievaner har ændret. De unge skal lære vores produkter at kende, og det gør vi ved at være synlige der, hvor de er. Og det er på digitale og sociale medier. Nyhederne er aldrig længere væk end din mobiltelefon, og det skal vi tilpasse os. Vi skal stadig have en stærk 19.30 udsendelse, som er der, hvor vi har vores bedste historier, men nyhedsdøgnet skal vi være bedre til at komme ind i,« sige Lone Sunesen til Journalisten.

»Jeg har været igennem den samme øvelse på P4 Midt- og Vest, hvor vi ville dø sammen med vores lyttere, hvis vi ikke fik os tilpasset til de yngre brugeres medievaner,« siger hun.

Ingen ungdoms-tv eller sjove videoer

Lone Sunesen påpeger, at der i forvejen ligger en øget brug af digitale platforme i den nuværende strategi for stationen.

»Men vi kommer til at skrue endnu mere op for brugen af digitale platforme og sociale medier. Det betyder ikke, at vi skal til at lave ungdoms-tv og dele sjove videoer. Vi skal stadig dyrke den gedigne regionaljournalistik, vi skal bare blive bedre til at tænke os selv som et mediehus frem for alene en tv-station,« siger hun.  

Betyder det, at I skal ud at ansætte nye folk, der er specielt stærke på digitale platforme og sociale medier?

»Det er alt for tidligt for mig at sige endnu. Nu skal jeg lære medarbejderne at kende, og jeg glæder mig rigtig meget til at forme fremtiden sammen med dem. Og det kan jo sagtens være, at de ressourcer findes i forvejen,« siger Lone Sunesen.

Der kommer vel også til at ske noget med indholdsdelen, hvis i skal tilpasse journalistikken til hurtige digitale og sociale medier?

»Med tiden kommer vi til at fortælle den samme historie i forskellige versioner, hvor den er tilpasset de forskellige platforme. Men i første omgang handler det om tilpasse sig de yngre brugeres medievaner, og vores kerne vil stadig være at lave den gedigne regionaljournalistik.«  

»Tv er vores kernestof, men vi skal være bedre til at få den gode journalistik, som vi har, ud på de forskelige platforme. Det skulle gerne bidrage til, at flere vælger at sætte sig foran skærmen eller mobilen og computeren og se vores stof on demand,« siger Lone Sunesen.   

Brænder for regionaljournalistik

Hun understreger, at stationens hovedfokus stadig vil være at lave stærk regionaljournalistik – både om udfordringerne og den konstruktive journalistik om succeshistorierne.
»Det er vigtigt i disse tider, hvor der sker en skævvridning af Danmark. Jeg brænder for regionaljournalistik og public service. Det er en meget vigtig opgave, at vi informerer og klæder borgerne på til at deltage i samfundet og demokratiet,« sige Lone Sunesen.  

»I vores landsdel er TV Midtvest et meget stærkt medie med en stor popularitet, og min vigtigste opgave bliver at fastholde TV- Midtvest som midt- og vestjydernes foretrukne regionale medie,« siger Lone Sunesen.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen