search

Ny digital nyhedsredaktør vil løsrive DR fra nyhedsræset

Medstifter af Føljeton Nikolaj Thyssen bliver ny digital nyhedsredaktør i DR. Han mener, DR kan løsrive sig lidt fra nyhedsræset og behovet for solohistorier. ”Jeg synes nogle gange, at nuheden og det, der skete for et øjeblik siden, har været det styrende,” siger han

Da Nikolaj Thyssen i oktober forlod Føljeton, sagde han til Journalisten, at han var helt blank på, hvad han skulle lave fremover.

Det er han ikke længere. Fra første maj overtager han posten som digital nyhedsredaktør i DR Medier fra Marie Bering, som bliver chef for dr.dk.

Nikolaj Thyssen er stifter og tidligere administrerende direktør på nyhedsmagasinet Føljeton. Det er netop overgangen fra mindre medier til en stor arbejdsplads som DR, han ser som den største mulighed og udfordring.

"Det er jo helt nyt for mig at skulle arbejde i en stor organisation. Mange af mine tidligere opgaver har handlet om at skabe projekter ud af ingenting. Det digitale i DR har allerede flyttet sig i sådan en grad, at det ikke længere er en kamp om at digitalisere DR,” siger han.

Mindre fokus på nuheden

Nikolai Thyssen slår fast, at han er klar til at se på, hvad DR kan gøre anderledes digitalt. 

”Jeg er ikke en fastholder. Jeg kan godt lide, at ting forandrer sig,” siger han. 

Han mener blandt andet, at DR kan løsrise sig lidt fra nyhedsræset og behovet for at skabe egne historier.

"Jeg synes nogle gange, at nuheden og det, der skete for et øjeblik siden, har været det styrende,” siger han. 

Hvis DR løsriver sig lidt fra nyhedsræset, tror Nikolai Thyssen, at det kan skabe en bedre sameksistens mellem DR og aviserne. 

”DR skal selvfølgelig blive ved med at være drevet af ønsket om at skabe sine egne historier. Men jeg mener også, at DR kan rumme at have som opgave at fortælle, hvad der sker bredt. Ikke ud fra, hvad der er vigtigst for DR, men hvad der er vigtigst for danskerne at vide,” siger han.

Kig tilbage 

Når DR allerede er godt med digitalt, ser Nikolai Thyssen det som sin opgave som digital nyhedsredaktør at bruge DR's mange kræfter og ressourcer på den bedst mulige måde.

For at gøre det skal man se tilbage, mener han:

”Jeg vil gerne gå tilbage og se på, hvad det er, DR har været god til historisk set. Jeg tror, rigtig meget af det ligger i DR’s historie og DNA. DR's rolle er at oplyse upartisk, sådan så danskerne engagerer sig i demokratiet.”

Kommentarer
2
Jan Hillers
06.04.17 07:56
Det er sikkert et godt valg,
Det er sikkert et godt valg, men hvad indebærer det f.eks at fortælle, "hvad der sker bredt". Og hvordan kan det blive anderledes "at oplyse upartisk". Det ville jeg gerne vide. En lidt tynd artikel.
Fremhævet af Journalisten
Luci Smith
06.04.17 18:34
Håber at fotografen Jan
Håber at fotografen Jan Grarup møder større sympati hos Nikolai Thyssen og andre redaktører for sine synspunkter om krigsfotos, og den polerede virkelighed, som danskerne får af krigen i Syrien. Jeg var ikke tilfreds med at læse i Metro Xpress den 05.04.17, s. 17, at DR's Nyhedsdirektør, Ulrik Haagerup afviser Jan Grarup's kritik af danske mediers polerede dækning af Syrien ved ikke at vise billeder af krigens ofre.

Jeg bruger DR digital en del og jeg synes at DR er blevet for selvhenvisende både digitalt og på tekst-tv, hvor rigtig mange artikler er clickbait forskræp for DR programmer. Den mængde selvreklame på sitet og på tekst tv og på Radioens P4, som jeg lytter til, er blevet for stor. Mange dage vil man tro, at en historie fra Kontant eller en anden magasinprogram var det, der var sket i verden den dag. Og det er det selvfølgelig ikke.

Danmarks Radio har en enorm udfordring i, at forsøge at vise sig selv som en relevant spiller på mediemarkedet og i udbuddet i en tid, hvor visse politiske partier forsøger at trække så mange funktioner og så meget funding for public service ud af DR og lade pengene tilflyde TV2, der hjemme hos os kaldes Venstres Pressebureau.

Personligt har jeg altid foretrukket og vil fortsætte med at foretrække den Svenske Model som SVT kører med: 2 public service kanaler som kører et parløb og hjælper hinanden med at slå til og vise tv, når behovet er størst nationalt. Det er en meget stærkere Public Service model og helt fri for reklamer. Se bare på programmer som Opdrag Granskning. Det er fremragende tv. Og tv er mest til for alle de, der ikke er på netflix og al den digitale. Man skal også kende de kunder man har i butikken. Og for at vende tilbage til Jan Grarup, og hans arbejde og holdninger, som jeg har den allerstørste respekt for, så tror jeg at der findes kunder i DR's digitale butik, der ønsker at se de billeder, som Jan har taget af krigens ofre i Syrien. Dem burde DR investere i. Og det er ikke de samme mennesker eller aldersgrupper, der ser DRs nyhedsudsendelser.
Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen