search

Ny 11-mands redaktion skal erobre sociale medier på Metroxpress

Metroxpress nedsætter ny redaktion på 11 mand, som skal sørge for, at avisens historier lever længere og bedre på Facebook, Twitter og Snapchat. »Vores mere hardcore nyhedsjournalistik har vi ikke været dygtige nok til at få til at leve på de sociale medier,« siger chefredaktør

Metroxpress vil have flere til at opdage og læse deres historier via sociale medier. Gratisavisen har oprettet en ny redaktion på 11 journalister, som skal sørge for, at det lykkes.

Den såkaldte SoMe-desk erstatter avisens News Desk, hvor de fleste af journalisterne flyttes fra.

Alle journalister på Metroxpress skal fremover tænke sociale medier mere ind i deres journalistik, og den nye redaktion skal primært arbejde med at få historierne til at leve længere og bedre på Facebook, Twitter og Snapchat.

»Det bliver en omvæltning. Hidtil har de ting, vi har smidt på Facebook, typisk været underholdnings- eller fascinationshistorier. De historier skal vi stadig have, for de kan noget på de sociale medier. Men vores mere hardcore nyhedsjournalistik har vi ikke været dygtige nok til at få til at leve på de sociale medier. Den nød skal vi have knækket,« siger Simon Hovmand-Stilling, chefredaktør på Metroxpress.

En historie skal kunne noget mere

Han fortæller, at man med den nye satsning vil prioritere nyhedshistorierne anderledes. Det betyder, at journalisterne fremover skal satse på en anden type historier, og der skal vælges nogle historier fra, som ikke egner sig til et langt liv på de sociale medier.

»Helt hardcore nyhedshistorier, mellemregninger og mindre krimihistorier er ikke noget, vi har erfaring med virker særlig godt på sociale medier. En historie skal kunne noget mere. Den skal have et ekstra lag end bare en hurtigt formidlet nyhed. Det kan være noget, der lægger op til debat i forhold til etiske eller moralske dilemmaer,« forklarer Simon Hovmand-Stilling.

Han peger på Metroxpress’ mange artikler om Eurovision-skandalen som et godt eksempel på hårde nyhedshistorier, der har fortjent et bedre liv på sociale medier. Det kræver, at der allerede fra idéfasen sættes ind med fokus på, hvordan historien kan få brugerne til at klikke og debattere på for eksempel Facebook. Det arbejde skal den nye SoMe-Desk levere.

»Vi vil sætte nogle ressourcer af til at indtænke sociale medier allerede tidligt i forløbet. Når vi går i gang med en stor nyhedshistorie, som vi ved vil blive diskuteret og sætte dagsordenen, vil vi allerede i idéfasen koble en eller flere personer på, som kan tænke over, hvordan vi kan få det til at leve på de sociale medier, når vi breaker historien,« fortæller Simon Hovmand-Stilling.

Når I satser mere på sociale medier, må der være noget, I satser mindre på?

»Helt generelt prioriterer vi de historier, vi mener kan noget i Metroxpress-regi, og så lader vi groft sagt Ritzau tage sig af resten. Når man bruger Metroxpress, skal man stadig føle sig fuldstændigt nyhedsopdateret. Vi kommer bare til at være mere kræsne med, hvilke historier vi kaster egne ressourcer ind i. Det er vi også nødt til, for vi har færre hænder at gøre godt med end vores konkurrenter,« siger Simon Hovmand-Stilling.

Social er alfa og omega

Gratisavisen har længe satset på dialog med læserne. På tryk har avisen sider, hvor indholdet bliver leveret af brugerne ved hjælp af hashtags, og avisens journalister kommunikerer med brugerne hver dag på Snapchat og Facebook, siger Simon Hovmand-Stilling.

»Ordet ’social’ er en af nøgleværdierne i vores virksomhed. Vi ser os selv som Danmarks mest sociale medie – og det er både på de digitale platforme og i avisen. Vi lever i høj grad af dialogen og interaktionen med vores mange unge læsere. Det er alfa og omega for os,« siger Simon Hovmand-Stilling og uddyber:

»Vi har mange unge brugere, og deres medievaner er anderledes end for fem år siden. Så hvis man vil i dialog med dem – og det er helt afgørende for os – så er man nødt til at være, hvor de er. Og det er i høj grad på de sociale medier.«

Det lyder lidt, som om I nu skal lave mere underholdning og mindre journalistik?

»Sådan er det på ingen måde. Vi er 50 procent hardcore nyheder og 50 procent underholdning, og det vil vi fortsat være. Vi favner begge dele, og mikset er supervigtigt for os. Vi er et af Danmarks mest citerede medier, og det skal vi blive ved med at være. Det er vigtigt for os at lave nyheder, der kan sætte dagsordenen og skabe debat – det mener jeg personligt ikke kan lade sig gøre uden brug af de sociale medier i dagens mediebillede,« siger Simon Hovmand-Stilling.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen