search

Nu lancerer Politiken.dk stramme debatregler

Hvis du vil deltage i debatten på Politiken.dk, skal du fremover have en profil med fuldt navn, adresse og fødselsdato. Oplysningerne tjekkes med folkeregisteret.

Hvis du vil deltage i debatten på Politiken.dk, skal du fremover have en profil med fuldt navn, adresse og fødselsdato. Oplysningerne tjekkes med folkeregisteret.

Som Journalisten.dk beskrev i november, så har Politiken længe barslet med et nyt debatsystem. Pointen er at undgå de mange anonyme kommentarer, der kan ødelægge debatten.

Og nu indfører politiken.dk det nye debatsystem, skriver netavisen.

Fremover skal du derfor opgive dit fulde navn, din adresse og din fødselsdato for at deltage i debatten på politiken.dk. Debattører skal oprette en profil, og oplysningerne vil blive tjekket via Folkeregistret, inden profilen bliver godkendt.

»Det er helt afgørende for en sober demokratisk debat, at vi ved, hvem vi diskuterer med. Sådan har det været i avisen i mere end 100 år, og sådan bliver det nu på politiken.dk. Nu er det slut med skribenter, der ikke vil stå til ansvar for deres holdninger,« siger ansv. chefredaktør siger Bo Lidegaard til politiken.dk.

Det nye debatsystem er i dag blevet indført på enkelte debatindlæg på politiken.dk. De kommende dage vil systemet komme til at omfatte hele sitet. 

Kommentarer
12
Jørgen Jørgensen
25.01.12 14:22
Re: Nu lancerer Politiken.dk stramme debatregler

Det er en rigtig god beslutning. Jeg har for længst ophørt med at læse og kommentere på Politiken da der er alt for meget plat i debatterne.

Håber debatterne nu får en større seriøsitet.

Fremhævet af Journalisten
Mikael Nielsen
25.01.12 22:55
Re: Nu lancerer Politiken.dk stramme debatregler

Jeg stoppede med at deltage i debatterne på Politiken.dk fordi der blev udført alt for meget censur 

Fremhævet af Journalisten
Nels Sørensen
25.01.12 23:04
Re: Nu lancerer Politiken.dk stramme debatregler
Det er da også på tide, de gør noget ! Det er f.eks. nu et år siden, at journalisten.dk bragte denne artikel
http://www.bbc.co.uk/journalism/blog/2011/01/explains-his-idea-here.shtml
om, netop hvordan man kan løse det problem.

Og hvis Politiken så også ville gøre det muligt at læse kommentarerne uden at skulle slå JavaScript til, vil også jeg sikkert igen begynde at følge debatterne. Men opgive min fødselsdato for selv at kunne deltage? Nej, ellers tak.

Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
25.01.12 23:17
Re: Nu lancerer Politiken.dk stramme debatregler

Det lyder som en rigtig god idé, falske og anonyme skibenter er nemlig ødelæggende for enhver on-line debat.

Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen 

Fremhævet af Journalisten
Lasse Glavind
26.01.12 12:07
Re: Nu lancerer Politiken.dk stramme debatregler

At anonyme skribenter er ødelæggende for enhver onlinedebat er et noget tvivlsomt udsagn. I det store udland har anonyme skribenter i mange år formidlet viden og indsigt, vi ellers ikke ville få. Anonymitet kan for mange være en forudsætning for, at de overhovedet tør/kan deltage i debatter på nettet pga nettets 'overvågningsstruktur', hvor alle udsagn altid er tilgængeligt i alle universer og sammenhænge. Søger du job i dag, bliver du googlet, og dine private holdninger bliver nu til en del af dit cv. Og hvis jeg som ansat i  Beskætigelsesminnsteriet ønsker at deltage i en debat som privatperson, så skal jeg nu tænke mig meget grundigt om, før jeg mener det modsatte af min chef - hvem sagde big brother og frihed til at mene?

 Den debatcencur. som mange medier nu flirter med på nettet (og som Berlingske udøver benhårdt i sit blogiunivers) er snarere et forsøg på at beskytte aviserne professionlelle meningsdannere og dermed avisernes selvforståelse som producenter af indsigt, mening og holdning i offentligheden. De professionelle meningsmagere -fortolkerHolgere - fylder enormt i mediebilledet, og de siger utrolig meget sludder og gerne med spids pen, som det hed i gamle dage. I dag skal pennen tilsyneladende være sylespids, og som man råber i skoven får man svar.Der er blot den væsensforskel, at meningsmagerne spiller en professionel rolle de kan henvise til, mens andre debattører skriver med 'livet' som indsats.

 Jeg foretrække som alle andre en debat, der gør mig klogere. Men polemik skaber mere polemik, og hvis man råber ad folk, så råber de på et tidspunkt tilbage. I stede for at begrænse folks muligheder for reelt at deltage i samfundsdebatten, så burde danske aviser bruge nogle af de mange, mange skattekroner man modtager på at kvalificere den. Og hvis man ikke bryder sig om 'tonen' i debatten, så kunne man måske begynder med at rydde op i egne rækker, før man fjerner den statsgaranterede dagspresses virkelighed endnu mere fra det liv, som borgerne og læserne lever ude i virkeligheden.

Fremhævet af Journalisten
Peter Andreas
26.01.12 14:39
Re: Nu lancerer Politiken.dk stramme debatregler

 

Helt enig med Lassse Glavind. På f.eks. information.dk kan man være lige så anonym, som man har lyst til, men debatten er stort set altid både sober, perspektiverende og videndelende. Mit gæt er, at det er fordi deres journalistik også er netop dette.

Jeg skriver selv for Udenrigsministeriet på denmark.dk og der kan alle i hele verden deltage i debatten under mine artikler. Helt anonymt. Jeg har aldrig oplevet at en debat er kørt af sporet - måske fordi jeg selv deltager i den, når den kører. Der er der stort set ingen af dagbladsskribenterne, der gør. 

Som Lasse skriver: Som man råber i skoven, får man svar. 

 

Fremhævet af Journalisten
Christian Galberg
26.01.12 15:54
Re: Nu lancerer Politiken.dk stramme debatregler

Jamen det var da også på tide. Det gjorde vi allerede på B.T. i midten af 1990-erne!

m.v.h.

CG,

f.h.v. debatredaktør

 

 

Fremhævet af Journalisten
Nels Sørensen
26.01.12 17:39
Re: Nu lancerer Politiken.dk stramme debatregler
Også helt enig med Lasse Glavind … og med dig.

Selv har jeg i flere år deltaget i amerikanske politiske blogs (efter først pænt – som udlænding – at have spurgt om forlov) og alt, man behøver at "røbe", er en mail-adresse. Det eneste, der bliver publiceret, er det navn, den såkaldte "moniker", man vælger. Kun yderst få vælger eget navn, og ingen beder om at få det oplyst!

Disse blogs bliver "modereret" benhårdt. Der er nul-tolerance over for ikke kun verbale angreb på bloggeren og hinanden men også f.eks. "blogcloggers" og "trolls" – "red herrings" og "strawmen". Og deltagere som gentagne gange ikke overholder reglerne bliver blokeret og sendt i "permanent moderation".

Af en eller anden grund synes det, som om danske medier ikke vil ofre, hvad det koster at ansætte sådanne "moderatorer", som ser til, at de regler for deltagelse, som de fleste medier jo trods alt stiller op, bliver håndhævet. Hvad enten man læser debatter på politiken.dk eller b.dk synes det således mere at være en regel end en undtagelse, at de første mange indlæg er personlige angreb på blogejeren. Og allerede dér tror jeg, at de fleste seriøse potentielle bidragsydere såvel som læsere, står af.

Som du nævner, synes det også at gøre en ikke uvæsentlig forskel, at bloggeren selv deltager i diskussionen. Personligt fatter jeg nu heller ikke, hvorfor man har kommentarer på sin blog, når man alligevel aldrig forholder sig til dem. Men på information.dk har man ganske rigtigt som oftest debatter, som det ikke kræver beskyttelsesdragt at vade igennem – og det uden at bloggeren/ jounalisten selv deltager. Så dét kan i hvert fald ikke være den eneste forklaring/ løsning.

I øvrigt er "nesting" – som dén jeg nu benytter mig af :-) – også en rigtig god ting. Men det er nu nok endnu for avanceret for danske dagblade. ;-)
Fremhævet af Journalisten
Max Kim Tobiasen
26.01.12 18:26
Re: Nu lancerer Politiken.dk stramme debatregler

Jeg læste lige den artikel du linkede til, og må sige at jeg ikke er imponeret over de ideer der kommer på bordet. 

 Det er interessant at observere at nyhedsmedier prøver at opfinde den dybe tallerken; Problemet med nedladende, tåbelige og truende kommentarer har været hverdag på nettet siden BBS'ernes tid i start 90'erne, og der er faktisk efterhånden ved at være rigtig gode løsninger med en kombination af crowdsourcing og teknologi der løser problemet. Jeg kender sites med mange tusinde daglige kommentarer der ikke engang har en enkelt medarbejder ansat til at moderere, og det fungerer markant bedre end langt de fleste aviser med de bedste kommentarer i toppen, de tåbelige i bunden, og de rigtigt infame moddet væk. 

 Jeg undrer mig virkelig over at aviserne ikke hiver fat i nogen af os der forstår os på teknologi istedet for at bygge noget der allerede ved første blik har nogle ret indlysende fejl.

Fremhævet af Journalisten
Nels Sørensen
26.01.12 22:47
Re: Nu lancerer Politiken.dk stramme debatregler
Det var også mest affødt af en undren over, at Politiken først nu synes at opdage, at de har et problem, at jeg linkede til artiklen. Og problemet er ikke, som Bo Lidegaard synes at mene, anonymiteten. Jeg er helt ærligt ligeglad med hvem der har skrevet en kommentar og meget mere interesseret i hvad, der bli'r skrevet. Ligesom jeg – med al respekt :-) – i denne sammenhæng er ligeglad med hvem du er, men ikke med hvad du skriver/mener.

Politiken løber yderligere den risiko, at debatterne fremover vil blive mere elitære – og politisk korrekte? – end godt er. Og, at de vil tjekke de opgivne oplysninger via Folkeregistret, giver mig ærlig talt myrekryb.

Jeg må indrømme, at jeg blev nødt til at google "BBS", hæ, men giver dig fuldstændig ret i at teknologi og moderering er vejen frem. Og det kan virkelig undre, at danske dagblade stadig her i 10erne, hvad angår elektroniske debatter, stadig ikke synes at være trådt ind i det 21nde århundrede.
Fremhævet af Journalisten
David Abildgaard
27.01.12 10:08
Re: Nu lancerer Politiken.dk stramme debatregler

Har det så indført en mere sober og relevant debat på B.T.?

Bliver det i øvrigt muligt at komme med en debatkommentar, uden at skulle opgive fuldt navn i selve kommentaren på Politiken.dk?

Der er mange ting, som jeg gerne vil debattere på en saglig og lødig måde uden at efterlade et evigt digitalt fingeraftryk.

Jeg kan ikke forestille mig at være den eneste bruger, som fremover vil afstå at kommentere, hvis man for tid og evighed kan spores tilbage til kommentaren via Google og de andre søgemaskiner.

Fremhævet af Journalisten
Max Kim Tobiasen
27.01.12 11:04
Re: Nu lancerer Politiken.dk stramme debatregler
Jeg tror vi er enige :-)
Fremhævet af Journalisten