Nu kommer det intelligente dameblad

Den 31. august får Danmark et dameblad målrettet intelligente kvinder. Bag projektet står to mandlige journalister fra Radio24Syv. Det startede som et satirisk projekt, men bladet er seriøst nok, siger de

Bladet er ved at blive layoutet, i næste uge går det i trykken, og den 31. august udkommer Damernes Magazine, Danmarks første Intelligente dameblad, i mere end 5.000 eksemplarer.

Det fortæller chefredaktør Rasmus Bruun, der i en programrække på Radio24Syv sammen med Frederik Cilius har udviklet ideen til bladet.

»Det er planen, at bladet skal foræres i de fem største byer. Skribenterne er blandt andre Sørine Godtfredsen, Mads Holger, Kurt Thyboe, Mortens Messerschmidt og Sahra-Josephine Hjorth fra Ræson,« forklarer Rasmus Bruun om Damernes Magazine (hvor udtalen af magazine er engelsk).

hjemmesiden for bladet kan man læse, at ideen til bladet opstod i Restaurant Grøften i Tivoli.

Rasmus Bruun, der aldrig selv har kunnet finde en inspirerende artikel i et dansk kvindemagasin, siger, at ideen til projektet bundede i en undren over, at det åbenbart er så svært at lave et intelligent dameblad, når så mange kvinder efterspørger det. I mere end to år har gruppen Intelligent Dameblad på Facebook forsøgt at mobilisere kræfter til at få projektet op at køre.

»Men Facebook-gruppen var endt som en diskussionsklub. Det virkede, som om de hellere ville kritisere de eksisterende dameblade end at lave et nyt. Vi tænkte, at hvis nogen skulle efterprøve ideen, måtte det være os selv,« siger Rasmus Bruun.

Han og Frederik Cilius har kun brugt fem uger på at udvikle ideer til indhold og beskrevet forløbet i en række radioprogrammer hen over sommeren.

Rasmus Bruun og Frederik Cilius har begge en baggrund som satirefolk i DR. Og netop den satiriske tone i radioprogrammerne er faldet blandt andre grafisk designer og cand.it Dorthe Meyer, primus motor i Facebook-gruppen, for brystet.

Hun blev interviewet til radioprogrammet uden at vide, at hun skulle indgå i en satirisk sammenhæng, siger hun.

»Det virkede ikke særligt intelligent, ikke særligt morsomt, og der lå ikke en vision bag,« sammenfatter Dorthe Meyer.

I en periode var to fra Damernes Magazine medlemmer af Facebook-gruppen. De er nu ekskluderet.

»De begyndte at køre deres satiriske og ironiske tone af på blandt andet mig, hvilket var irriterende,« forklarer Dorthe Meyer.

Hun brænder for projektet med at udgive et intelligent dameblad.

»Men det er irriterende, at de bare gør grin med det og rent ud sagt pisser på projektet.«

I dag siger Rasmus Bruun, at radioprogrammerne havde et satirisk udtryk »men missionen har været ægte nok«.

Oprindeligt lagde Damernes Magazine ud med en bruttoliste af ideer. For eksempel ”kvinder der bor hos deres mor”, ”horoskoper med efterkritik” og ”kvinder på bolleferie”.

I dag siger Rasmus Bruun, at den eneste af de lidt tossede ideer, der er overlevet, er en liste over 10 forbrugsgoder, der er så gode, at man ikke behøver skifte dem ud.

Om eksklusionen fra Facebook-gruppen siger Rasmus Bruun:

»De tror, at de har fået ideen med at lave et intelligent dameblad, og at vi har stjålet ideen.«

Han håber, at bladet får en lang levetid.

»Vi vil gerne have, at nogle kvinder overtager projektet, og vi er allerede i kontakt med en, der er interesseret.«

Dorthe Meyer siger, at det fint med hende, at Damernes Magazine kommer.

»Men det ligger ikke i forlængelse af min vision.«

 

 

Billedet viser de to kommende bladudgivere Rasmus Bruun og Frederik Cilius ved en frokost i Grøften i Tivoli.

8 Kommentarer

Sofie Bock
22. AUGUST 2013
Eehhhmmm... det bliver et nej
Eehhhmmm... det bliver et nej tak her fra. Jeg har nok i Time, Der Spiegel, Newsweek og ting i den dur... Der er der ikke sat køn på og det synes jeg, intelligent eller ej, er rart!
Øjvind Hesselager
19. AUGUST 2013
Kære Dorthe

Kære Dorthe

Jeg forstår din skepsis. Journalisten har spurgt meget kontant ind til seriøsiteten i projektet og har allerede forberedt en anmeldelse.

Vi er i udgangspunktet nødt til at tro på, at mediefolk mener det de skriver og siger, især når de fastholder det over for en spørgende journalist, og vi er også nødt til at referere det, selvom andre mener, der skulle være skrevet og sagt noget andet.

Vi er på "sagen", hvilket selvfølgelig forpligter os til at blive der.

Tak for dit bidrag.

Medvenlig hilsen
Dorthe Meyer
17. AUGUST 2013
Tak til Tanja, for at
Tak til Tanja, for at pointere det efterhånden fuldstændig åbenlyse: At Damernes Magazins kommende blad er og bliver en and. Hvordan kan seriøse medier som dette og Berlingske få sig selv til at viderebringe så satirisk en pressemeddelelse, som om det er den skinbarlige sandhed? Og skal vi ikke lige få det på det rene én gang for alle: Det er ikke et Intelligent Dameblad, der kommer på gaden i denne omgang! Det er der slet ikke lagt op til, så hvad er historien her? Der sidder nogle folk på Radio 24/7 og klasker sig på lårene over, hvor nemt det har været at få os alle til at tro, at der var en reel hensigt bag den gimmick som projektet har været. Kildekritik ville klæde journalisten!
Tanja Jørgensen
17. AUGUST 2013
Med den uunderbyggede
Med den uunderbyggede overskrift (for HAR vi fået et intelligent dameblad?) ser jeg frem til at Journalisten også anmelder bladet og forretningsmodellen, når/hvis der kommer et nr to og nummer tre på gaden.
Hvorfor vælger I dog den præfabrikerede vinkel fra Radio24syv - at drengene gør hvad pigerne ikke kunne? Der er så mange andre ting I kunne se på, f.eks deres journalistiske metoder; at optage en kilde uden at tilkendegive det og så bringe interviewet i udsendelsen uden hendes vidende?
At bruge gratis arbejdskraft?
Har de en forretningsmodel, eller er bladet blot en engangsgimmick?
Hvorfor køber Journalisten blindt deres satirevinkel, der I deres pressemeddelelse er slået fast som:

”Nu har kvinderne jo haft chancen i mange år. Men alt det er blevet til er glittede modebilleder og banal lommefilosofi forklædt som journalistik. Kvinderne har fejlet, og som vi kender det fra mange andre brancher, så er det blevet tid til, at mændene trækker i arbejdstøjet og viser dem, hvordan man gør.”
Synes Journalisten at man kan have en sådan holdning til en målgruppe? Og bare sådan generelt: til kvinder?
Dorte Toft
17. AUGUST 2013
Pssssst. Økonomien? Vel lidt
Pssssst. Økonomien? Vel lidt naivt at tro, at alle fortsat vil arbejde gratis:-)

Flere