Nu kan KS bruge billeder med ukendt fotograf på sociale medier

Det kan være umuligt at finde ud af, hvem der ejer et billede, når først det spredes på sociale medier. Nu har Kommunikation og Sprog indgået en aftale med Copydan, så de kan bringe den slags billeder. KS jubler: "Første gang, der er indgået en aftale på dette område"

Kender du det: Et billede florerer på Facebook, hvor flere af dine Facebook-venner uploader billedet med egne kommentarer. Men ingen skriver, hvor det kommer fra.

Hidtil har du – ligesom vennerne – risikeret at få en ophavsretssag på halsen med krav om erstatning, hvis du også uploadede billedet på Facebook. Det er ulovligt at bruge andres materiale uden tilladelse. Men fagforeningen Kommunikation og Sprog (KS) har som de første indgået en aftale med Copydan Billeder, så KS ikke risikerer en sag.

Aftalen betyder, at KS betaler et fast beløb, når fagforeningen bringer et billede på Facebook, Instagram, Twitter eller LinkedIn, hvor man ikke efter ”omhyggelig søgning” kan finde ud af, hvem der ejer billedet. Hvis nogen efterfølgende vil have erstatning, håndteres det af Copydan Billeder.

"Der skal ikke herske nogen tvivl om, at når du bruger et billede – også på sociale medier – skal du sikre dig, at fotografen krediteres og betales. Men nogle gange er der billeder, hvor du simpelthen ikke kan finde ud af, hvem der har taget det. Med denne aftale har vi muligheden for at bruge dem," siger Per Lindegaard Hjorth, formand for KS.

KS henviser til, at Copydan Billeder er en af de organisationer, som Kulturministeriet har godkendt til at indgå aftaler "på vegne af alle fotografer, med undtagelse af dem, som måtte have nedlagt forbud".

Kommer efter fotofadæse på Facebook

KS indledte forhandlinger med Copydan, efter at Journalisten i efteråret 2015 kunne fortælle, at fagforeningen systematisk overtrådte ophavsretten på Facebook. KS delte eksempelvis sjove billeder på Facebook, som man fandt på nettet.

Sagen endte med, at KS beklagede og midlertidigt lukkede sin Facebook-side, imens alle billeder blev gennemgået og knap 200 blev fjernet. [quote:0]

Da KS genåbnede Facebook-siden, efterlyste Per Lindegaard Hjorth, at der blev indgået kollektive aftaler med Copydan på området. Det er sådan en aftale, KS nu har lavet.

"Vi sagde, at vi ville forsøge at få en aftale med Copydan. Det er nu lykkedes, og det er vi superglade for. Det er første gang, der er indgået en aftale på dette område," siger Per Lindegaard Hjorth.

Han håber, at aftalen kan inspirere andre til at indgå lignende aftaler med Copydan Billeder, ikke mindst nogle af KS’ egne medlemmer.

"Aftalen kan bane vejen for andre. Vi taler om nye medier, og nogle gange er det svært at anvende lovgivningen på et nyt område. Derfor er det fint med denne aftale, den kan gøre mange trygge ved at bruge den slags materiale," siger Per Lindegaard Hjorth.

Bruges kun i særlige tilfælde

Aftalen trådte i kraft kort efter årsskiftet. Men den kommer ikke til at betyde, at KS nu vil vælte sig i billeder med ukendte fotografer på de sociale medier.

Hvis man ikke kan finde ophavsmanden, hvorfor så ikke undlade at bruge materialet?

"Det skal man afgøre som firma eller organisation – hvilken politik vil vi have? Hos KS vil vi generelt ikke bruge det, hvis vi ikke kender fotografen. Men der kan være særlige tilfælde, hvor et billede er ekstremt sigende for en situation, og så har vi nu muligheden, som ikke var der tidligere," siger Per Lindegaard Hjorth.

Han kan ikke komme i tanke om konkrete eksempler, hvor KS ville gøre brug af aftalen, men det har ikke været nødvendigt, siden aftalen trådte i kraft for to uger siden.

Skal markeres ”fotografen ukendt”

KS skal ifølge aftalen sende Copydan et overblik over de billeder, der er omfattet af aftalen, hvert år. Der betales efter en fast takst. Aftalen betyder, at hvis en rettighedshaver ønsker betaling for brug af materialet, afregnes der direkte med Copydan.

Aftalen betyder også:

  • KS skal markere brug af billederne med ”© Fotografen ukendt”.
  • Billederne må ikke ”overskrives, manipuleres, beskæres eller ændres”.
  • Billederne må ikke anvendes i ”politiske, religiøse eller markedsføringsmæssige sammenhænge”.

At billederne ikke må anvendes i ”markedsføringsmæssige sammenhænge”, betyder dog ikke, at KS ikke må bruge dem på sin Facebook-side, selv om siden har til formål at skaffe medlemmer til fagforeningen.

”Ved markedsføring gælder, at brugen ikke må gå ud over, hvad der ligger inden for KS’ virksomhed, fagpolitik, vedtægter og formål,” lyder det i aftaleteksten.

Det er en del af aftalen, at man skal lave en ”omhyggelig søgning” for at finde rettighedshaveren. Per Lindegaard Hjorth forklarer, at det eksempelvis kan være en grundig søgning på Google og Googles billedsøgning.

"En af de ting, vi har diskuteret med Copydan, er, at sådan en aftale skal være praktisk ladsiggørlig," siger han.

Præciseret 17/1 klokken 8.32: Det er tilføjet, at KS henviser til, at Copydan Billeder er en af de organisationer, som Kulturministeriet har godkendt til at indgå aftaler "på vegne af alle fotografer, med undtagelse af dem, som måtte have nedlagt forbud".