search

Nu kan fotojournalister søge praktik i kommunikation

For første gang kan de fotojournaliststuderende fra DMJX søge to praktikpladser, der ikke er på dagbladene. Den ene er kommunikationsbureauet Jugel & Co., der laver indhold til virksomheders sociale medier: »Det her er måske en retning, flere fotojournalister skal kigge i,« siger ejer

Når de studerende på 3. semester på fotojournalistuddannelsen på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX) i denne uge skal søge praktikplads, kan de vælge imellem et bredere udbud af pladser end de studerende før dem.

Med undtagelse af et enkelt tidligere forsøg, har de fotojournaliststuderende nemlig hidtil kun kunnet søge praktik på store dagblade som Politiken, Berlingske og JydskeVestkysten. Men i den igangværende praktiksøgning er der for første gang hele to pladser med, som ikke er på aviserne.

Det drejer sig dels om en praktikplads hos kommunikationsbureauet Jugel & Co., og dels om en plads hos reklame- og mediebureauet Montgomery. Begge virksomheder har adresse i Aarhus.

»Jeg er rigtig glad for, at vi har de her to pladser med i år. Der er jo ikke ret mange, der går ud og får job som fotograf på en avis i dag – så det, de fotojournaliststuderende kan komme til at lave de her to nye steder, er på mange måde mere relevant for deres arbejdsmarked end at være på en avis,« siger praktikkoordinator Pia Færing.

Foto og video til sociale medier

Hos kommunikationsbureauet Jugel & Co, der har slået den ene af de to nye praktikpladser op, kommer fotojournalistpraktikanten til at lave indhold til sociale medier, fortæller direktør og indehaver Bo Dahl Andersson. Det vil ske i en afdeling af virksomheden, som de kalder Newsroom.

»Afdelingen fungerer som en slags redaktion på vegne af vores kunder. Det er typisk mindre virksomheder, der virkelig gerne vil arbejde med sociale medier, men som ikke får det gjort, fordi de ikke har ressourcerne og kompetencerne til det in house. Vi går ind og holder et redaktionsmøde med kunden, laver måske en aktivitetskalender for et helt år, og producerer så indholdet for dem,« siger Bo Dahl Andersson. 

Han fortæller, at Jugel & Co har brugt 2016 på at teste konceptet, som er blevet taget godt imod af deres kunder.

»Det er ved at vokse sig stort nu, og vi har brug for at kunne sende folk med de rigtige kompetencer ud for at filme, interviewe og tage billeder til vores kunders mediekanaler. Her kan vi bruge en fotojournalist,« siger han.

Ikke udlandsreportage og kritisk journalistik 

Bo Dahl Andersson, der selv har en fortid på Jyllands-Posten, understreger, at hans virksomheds Newsroom-afdeling ikke laver klassisk salgsmateriale.

»Det er ikke indhold, der har salg for øje, men indhold, som udelukkende skal hjælpe, inspirere eller underholde. Indhold, som fungerer på de sociale mediers præmisser,« siger han. 

Hvad er den største forskel på det, man som fotojournalist kommer til at lave hos jer, og det, man laver på f.eks. Jyllands-Posten?

»Det er jo ikke reportagefotografi fra kampzoner i udlandet, de skal lave hos os, og det er heller ikke kritisk forbrugerjournalistik. Det er virksomhedernes egne fortællinger, så det er selvfølgelig en lidt anden præmis end ude på dagbladene,« siger Bo Dahl Andersson og tilføjer:

»Men i takt med, at annonceomsætningen falder, og medieorganisationerne bliver slanket, er der jo skåret ind til benet mange steder. Så det her er måske en retning, flere fotojournalister skal til at kigge i,« siger han.

Også Pia Færing opfordrer de studerende til at overveje de to nye pladser.

»Det traditionelle arbejdsmarked for fotojournalister er jo langsomt ved at lukke til. Hvis de studerende er lidt smarte, tænker de, at det her kan være godt for dem at få med på cv’et,« siger hun.

Det kan vise sig at blive en levevej

Pia Færing fortæller, at Journalisthøjskolen én gang tidligere har udbudt en kommunikationsstilling til de fotojournaliststuderende. Det var hos Forsvaret, men ingen søgte pladsen, så den kom aldrig i brug.

»Jeg aner ikke, om det samme vil ske igen. Men dengang havde vi pladser nok til de studerende – det har vi ikke nu,« siger Pia Færing.

Ved seneste praktiksøgning stod fire ud af otte fotojournaliststuderende uden praktikplads efter Panikdagen. I denne runde er der – inklusiv de to nye kommunikationspladser – i alt syv praktikpladser til ni fotojournaliststuderende.

Bo Dahl Andersson, tror du, at de fotojournaliststuderende vil i praktik hos jer?

»Det var faktisk en lidt sjov oplevelse at have dem på besøg til åbent hus i går. Da vi startede, var de meget skeptiske, men jeg tror, at besøget endte med at være lidt en eye opener for flere af dem. De er jo også selv bekymrede for, om der kan blive et job til dem inden for det her fag i fremtiden, og dette kan jo rent faktisk vise sig at blive en levevej,« siger han.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen