Berlingske Nyhedsbureau er tyvstartet med halvdelen af holdet i går. Det førte til 23 telegrammer – tre endte i aviserne. »Det var skønt at se de første telegrammer på rullen,« siger bureauchef Jakob Weiss til Journalisten.dk.
I går gik Berlingske Nyhedsbureau i gang med at producere journalistik. Nyhedsbureauet går ellers først i luften 1. januar 2012, men cirka halvdelen af medarbejderne har altså tyvstartet projektet.
»Jeg synes, det var en rigtig dejlig dag i går, hvor vi efter nogle meget intense uger kunne se, at det kan lade sig gøre. Det var skønt at se de første telegrammer på rullen,« siger bureauchef Jakob Weiss til Journalisten.dk.
Han er netop på vej ind ad døren i Det Berlingske Hus for at skyde dag 2 i nyhedsbureauets historie i gang. Der sidder seks reportere på nyhedsrullen i dag.
Premieredagen i går kastede 23 historier af sig, fortæller Jakob Weiss. To af dem kan ses i dagens trykte Berlingske, signeret med journalistens navn og 'Berlingske Nyhedsbureau'.
»Den ene er en udlandshistorie om, at 100 indere er døde af alkoholforgiftning. Den anden handler om den mandlige potens. Vi kører videre på rullen i dag,« siger Jakob Weiss.
Derudover har nyhedsbureauet sendt en historie til JydskeVestkysten, der også forlader Ritzau til fordel for Berlingske Nyhedsbureau fra årsskiftet. Den historie handler om elektrificering af jernbanenettet til Esbjerg.
Målretter I nyhederne efter jeres kunder – nu er der jo relativt få?
»Vi har øje for geografien i vores nyhedsovervågning. Hvis vi støder på en historie fra Viborg eller Esbjerg, så åbner vi særligt øjnene, for så kan det være noget for JydskeVestkysten eller Midtjyske Medier,« siger Jakob Weiss.
Der har tidligere været tvivl om, hvad der skulle ske med de nyheder, nyhedsbureauet producerer i løbet af december – inden kunderne officielt findes. Men det er altså blevet løst. Alle nyhederne ryger på en nyhedsrulle, som Berlingske-familien kan plukke af.
Derfor skriver de 10 medarbejdere, der allerede er gledet over i nyhedsbureauet, ikke til skraldespanden. Der er tale om otte uddannede og to praktikanter. De sidste ni mand i staben, hvoraf otte er hentet eksternt, starter 1. januar.
Praktikanterne kommer fra Berlingske.dk. Den ene får et tre måneders forløb på bureauet, imens den anden er der et halvt år.
Der har været talt meget om de høje produktionskrav. I skruer vel tempoet rimelig meget op de kommende dage?
»Det bliver jo i høj grad nyhedsdagsordenen, der definerer, hvor mange nyheder vi laver. Men vi har et meget højt ambitionsniveau. Nu skal vi så også de kommende dage finde ud af vores arbejdsflow, og om vores vagtplan holder.«
Her til eftermiddag holder medarbejderne en uformel evaluering, hvor de taler om arbejdsrutiner og om, hvad der er gået godt og skidt.
Er du håbefuld i forhold til at besejre Ritzau?
»Jeg er enormt fortrøstningsfuld i forhold til, at vi kommer til at lave et rigtig godt nyhedsbureau og levere den nyhedsbund, der er et nyhedsbureaus opgave. Det er det, jeg fokuserer på, og jeg synes, det ser rigtig godt ud allerede.«
1 Kommentar
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
Nå, men... hva' koster det så?
Kunne det evt. være et billigere alternativ til Ritzau's "read only"-produkter for os mørkets fyrster, der arbejder med PR - eller er det kun tilgængeligt for Berlingske Media..?