Norske redaktører føler sig presset af medie-ejere

Norsk Redaktørforening gennemførte undersøgelsen, efter at en redaktør trak sig efter seks måneder i sin stilling på grund af pres fra ejeren

15 procent af de ansvarshavende chefredaktører på norske medier har oplevet, at ejeren af deres medie har grebet ind i redaktionelle processer en eller flere gange.

Det viser en undersøgelse, som Norsk Redaktørforening har gennemført i oktober, og som 118 af 296 ansvarshavshavende chefredaktører har svaret på. Det skriver kampanje.com.

Undersøgelsen blev sat i søen, efter at Vanja S. Holst efter seks måneder i stillingen trak sig som redaktør for avisen Nidaros, der er ejet af Amedia, der er den største udgiver af lokalmedier i Norge.

Det skete, fordi hun følte pres fra ejeren, der havde givet hende detaljerede instrukser om, hvilke slags sager chefredaktører burde prioritere.

”Jeg følte, at jeg måtte kæmpe for at have en uafhængig ledelse af redaktionen,” har Vanja S. Holst udtalt.

Halvdelen af redaktørerne angiver i undersøgelsen, at de har god indflydelse på vilkårene på mediet, og 76 procent angiver, at ejerne er lydhøre over for deres synspunkter.

Kræver uddannelse af ikke-redaktionelle medarbejdere

Alligevel er Vanja S. Holst bekymret over tallene i undersøgelsen, der også viser, at hver tiende redaktør mener, at ejerne har for lidt viden om redaktørernes uafhængighed og medieansvarsloven.

”Ethvert tilfælde af utidig ejer-indblanding er alvorlig. Det kan bidrage til at svække tilliden til pressen, og som vi ved er frie og afhængige redaktører en forudsætning for et velfungerende demokrati. Det er opsigtsvækkende, at 15 procent har haft denne oplevelse,” siger hun til Kampanje.com.

Assisterende generalsekretær i Norsk Redaktørforening Reidun Kjelling Nybø er også bekymret over de fem procent.

”Ejerne skal ikke gribe ind i redaktionelle processer. Undersøgelsen tyder på, at der er behov for mere viden på området.”

”Vi har naturligt nok koncentreret mange af vores kurser på det her felt til vores medlemmer, men der er nok også behov for mere uddannelse i principperne i Redaktørplakaten og principperne i Medieansvarsloven i koncernerne og blandt de ikke-redaktionelle medarbejdere i mediehusene,” siger Reidun Kjelling Nybø til kampanje.com.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage
chevron_left
chevron_right