search

Norsk avis hjælper også Wikileaks

Den norske avis Dagsavisen lagde i nat alle Wikileaks-dokumenter op på deres hjemmeside ligesom Politiken. Chefredaktøren kalder det udokumenteret propaganda, at Wikileaks gør skade.

Den norske avis Dagsavisen lagde i nat alle Wikileaks-dokumenter op på deres hjemmeside ligesom Politiken. Chefredaktøren kalder det udokumenteret propaganda, at Wikileaks gør skade.

Den norske avis Dagsavisen har nu lagt alle Wikileaks-dokumenter op på sine servere for at beskytte dem, hvis Wikileaks' eget site bliver lukket. Det skriver vores norske søstersite Journalisten.no.

Dagsavisen lagde dokumenterne op natten til i dag fredag, og de gør dermed det samme, som Politiken har gjort herhjemme.

»Jeg har aldrig oplevet et sådant angreb på ytringsfriheden, som vi oplever nu. Det fordrer, at man tager specielle virkemidler i brug for at forsvare den,« siger chefredaktør Kaia Storvik til Journalisten.no.

Hun mener ikke, der er blevet fremlagt nogen dokumentation for, at de dokumenter, som Wikileaks har fremlagt, er farlige. Tværtimod kalder hun det propaganda.

»Det, som er kommet frem, maler et billede af en supermagt, som de ikke selv ønsker,« siger hun.

Dagsavisen udkommer seks gange ugentligt. Avisen hed indtil 1997 'Arbejderbladet' og havde indtil 1991 tætte forbindelser til fagbevægelsen. I dag hævder avisen politisk neutralitet, ifølge dansk Wikipedia. Du kan læse en mere grundig gennemgang af avisens historie på norsk Wikipedia.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen