Nordjyske skal spare 50 mio. kroner – fyringer kan ikke undgås

Mediehuset Nordjyske Medier skal 50 spare mio. kroner - heraf skal 12 mio. kroner hentes på redaktionerne. Det vil sandsynligvis føre til afskedigelser, siger ansvarshavende redaktør Per Lyngby. (Opdateret kl. 14.35).

Mediehuset Nordjyske Medier skal 50 spare mio. kroner – heraf skal 12 mio. kroner hentes på redaktionerne. Det vil sandsynligvis føre til afskedigelser, siger ansvarshavende redaktør Per Lyngby. (Opdateret kl. 14.35).

I morgen fredag kl. 9.00 er medarbejderne på Nordjyske Medier indkaldt til et fællesmøde, hvor eneste punkt på dagsordenen er besparelser. Det fortæller fællestillidsmand Torben Duch Holm til Journalisten.dk.

Ansvarshavende redaktør Per Lyngby fortæller, at det allerede nu er givet, at der skal hentes mindst 12 mio. kroner på redaktionsniveau. Besparelserne vil uundgåeligt føre til afskedigelser blandt medarbejderne, men i hvor stort omfang det vil føre til afskedigelser blandt de redaktionelle medarbejdere, kan han endnu ikke sige.

»Der skal findes 12 mio. kroner på redaktionelt niveau, og en konsekvens af det kan meget vel være, at der skal nedlægges et antal stillinger i redaktionerne, da 80 procent af redaktionsbudgettet går til personaleomkostninger. Men vi vil ikke sætte antal på afskedigelser endnu,« siger Per Lyngby.

Han understreger, at ledelsen har valgt at være lydhøre over for medarbejdernes forslag til alternative besparelser for at undgå afskedigelser. Det bekræfter tillidsmanden.

»Ledelsen har meldt ud, at den vil være lydhør over for alternative idéer til besparelser, så afskedigelser kan undgås. Men vi skal forhandle om, hvordan der findes besparelser. Mit eget udgangspunkt er at undgå fyringer, men om det kan lade sig gøre, vil jeg godt indrømme er svært,« siger Torben Duch Holm.

Resten af besparelserne på 50 mio. kroner skal hentes i salgsafdelingen, produktion, trykkeri og pakkeri. Det er primært et svigtende annoncesalg, som får skylden for de nødvendige besparelser, fortæller Per Lyngby:

»Vi har to ting, der støder sammen. Dels en konjunkturkrise, der rammer annoncesalget, dels den strukturelle udvikling i forhold til bladsalget, der fortsat falder. Vi tror, at vi skal hen i 2011, førend effekten af den økonomiske krise vil bøje af.«

I dag torsdag var der et indledende orienteringsmøde mellem ledelsen og tillidsmændene, og herefter vil de egentlige forhandlinger begynde i løbet af sommeren. De skal være afsluttede inden udgangen af august, fortæller Per Lyngby.

Stemningen på Nordjyske Medier er efter meldingen om besparelser trygget, fortæller Torben Duch Holm:

»Folk er da nervøse for, hvor galt det kan gå, men vi må prøve at undgå afskedigelser. Jeg håber, det kan lade sig gøre.«

0 Kommentarer