Nordjyske i luften med iPad-magasin

NORDJYSKE Medier har i dag lagt sig i overhalingsbanen med deres nye iPad-magasin: 'NORDJYSKE inside'. Som det første danske mediehus laver de unikt indhold til iPad. De første tre numre er gratis. Se magasinet her.

NORDJYSKE Medier har i dag lagt sig i overhalingsbanen med deres nye iPad-magasin: 'NORDJYSKE inside'. Som det første danske mediehus laver de unikt indhold til iPad. De første tre numre er gratis. Se magasinet her.

NORDJYSKE Medier har udviklet et helt nyt magasin, som kun kan fås på iPAD.

»Vi går på iPad med et produkt, der ikke ligner noget, vi har i forvejen. Vi havde tre valgmuligheder. Enten kunne vi lave en version af vores trykte avis eller versionere stoffet fra vores web, eller vi kunne lave noget helt unikt. Vi har valgt den sidste og sværeste løsning og lavet noget helt særligt til iPad'en,« siger redaktionel udviklingschef Mikkel B. Ottesen.

Dermed er NORDJYSKE Medier efter eget udsagn de første herhjemme, som satser på at lave et unikt magasin til iPad'en. Berlingske Medier har valgt at versionere deres magasin Berlingske Business, og i Bonnier har de satset på at lægge Illustreret Videnskab over på IPad'en. I Berlingske og Bonnier tror man ikke på, at det kan betale sig at lave helt nyt indhold til mobile enheder. Men det gør de i Nordjylland.

Eksempel på artikelforside i 'NORDJYSKE inside'

 

NORDJYSKE Medier har afsat fem skrivende medarbejdere, en nyhedsgrafiker og fire programmører til at lave det nye magasin. Indholdet kommer til at afspejle, hvem udgiveren er.

»Vi har valgt at tage det, vi kalder et nordjysk afsæt med et globalt fokus. Der vil være historier, der henvender sig mest til nordjyder, men vi går du fra, at målgruppen vil være nordjyder, som er globalt orienteret,« siger Mikkel B. Ottesen.

I det første nummer er der blandt andet en artikel om den globale prisudvikling på majs, som er udviklet i samarbejdet med The Economist.

»En anden artikel handler om den danske arkitekt Louis Becker, der bygger de vildeste bygninger i Mellemøsten. Han er tilfældigvis nordjyde, « nævner Mikkel B. Ottesen.

Hans forventninger til det nye mobile magasin er høje. Men der kommer til at gå noget tid, før pengene begynder at rulle ind i kassen.

»Vi har valgt at give de første tre numre gratis væk for at prøve mediet af. IPad'en er ikke engang kommet på markedet herhjemme. Vi har givet os selv hele 2011 til at nå vores mål. Vi anser det for at være et udviklingsprojekt, som vi er villige til at tabe penge på. Det handler om at blive klogere og få fat i en målgruppe, som vi har dårligt fat i,« siger Mikkel B. Ottesen.

Han ser en fordel i at sende det nye magasin 'NORDJYSKE inside' på gaden, selv om de færreste danskere endnu ejer en iPad.

»V er en helt del erfaringer rigere og har en helt del mere viden om, hvordan vi servicerer vores kunder på denne platform, når den bliver kommercielt bæredygtig,« siger han.

Endnu en af artikelforsiderne i det nye iPad-magasin

 

Netop for at blive klogere på forbrugsmønsteret har Nordjyske Medier udleveret 105 IPad's til studerende fra Aalborg Universitet, der går på Humanistisk Informatik. I alt er planen at uddele 400 iPads. En ph.d.-studerende skal følge de studerende og kortlægge, hvordan 'forsøgskaninernes'  medievaner udvikler sig, når de får den ny medieplatform med sig.

3 Kommentarer

Jan Elkjær
15. NOVEMBER 2010
Re: Nordjyske i luften med iPad-magasin

Det er virkelig skønt, at se jer tage dette medie seriøst op, der må være tusinder af muligheder for at bruge iPad, både som blad-medie, undervisning, værktøj o.s.v.

Det glæger jeg mig virkelig til at se nogle er igang. Vi må håbe at iPad snart bliver frigivet på det Danske marked.

pensionist 

Kenneth Poulsen
15. NOVEMBER 2010
Vi skal jo ikke skynde os...

Det er interessant og glædeligt at se Nordjyske markere sig i dette nye medie, til trods for den åbenlyst manglende mulige indtjening i den nærmeste fremtid. Målgruppen er i bedste fald snæver, men i et digitalt produktionsflow burde/kan omkostningerne holdes pænt nede, såfremt en simpel løsning vælges.

Pudsigt er det dog, at de trykte medier, som har sværest ved at tilpasses iPads mindre format, er blandt de første til at omfavne det. Hvor er resten af magasin-branchen?

Her tænker jeg selvfølgelig først og fremmest på Aller Media, som udgiver størstedelen af de danske magasiner og ugeblade, endog i et format som med megen lidt tilpasning og minimal omkostning kan udgives på iPad. Jeg foreslog selvsamme virksomhed dette for snart et år siden, og forundres over at der stadig intet er sket.

Derudover er potentialet på den lange bane lige til højrebenet. Der er nemlig mulighed for mersalg, men i et hjørne de færreste tænker på. I mit forslag indgik muligheden for at sælge via en tidskurve. Da mange af de idag udgivne magasiner og ugeblade også har værdi i en længere tid efter den reelle udgivelse, bør man satste på at sælge bagkataloget. Dvs. ældre udgivelser tilbydes med klækkelig rabat. Muligvis koster denne uges Se & Hør en flad 20'er på iPad, men i næste uge kan den erhverves for en 10'er, og måneden efter er den tilgængelig for 2 kroner. Denne idé kunne andre modige og mere progressivt tænkende udgivere tage til sig.

Jeg tillod mig at sende et par forslag til Apple Inc., og er af den opfattelse, at Apple selv har noget i støbeskeen. Det mest oplagte for dem ville være at tage livtag på først de amerikanske forlag og dernæst det europæiske marked, for derefter at samle hele baduljen i en iTunes pendant, og dermed tvinge alle udgivelser gennem en ensrettet købsflade. Vi kunne kalde det iPapers. Dette vil dog tage hele initiativet fra branchen, og lægge profitten hos Apple igen, som det blev set med musikindustrien.

 Så måske de danske forlags iWait bliver til iPaper. Only time will tell... 

Martin Brynskov
14. NOVEMBER 2010
Re: Nordjyske i luften med iPad-magasin

Rigtig spændende initiativ. Just for the record, så udkom Danmarks første iPad-magasin med originalproduceret materiale, refleXx.dk (http://reflexx.dk), 4. november. :)  Det har mange ligheder med Nordjyskes, både emnemæssigt og teknisk. refleXx.dk er dog mere et eksperiment -- ikke mindst i kraft af det åbne redaktionsmøde på http://input.reflexx.dk -- end en målrettet satsning fra et enkelt mediehus, så deri ligger en vis forskel. Men man kan vel også med rette kalde Nordjyske Inside for et eksperiment.

Selvom refleXx.dk er målrettet og udviklet til iPad, så har vi valgt en model, der går uden om Apples App Store, nemlig en ren HTML5 web app, som kan opføre sig som en app på iPad. Det betyder, at den ikke er helt lukket for folk med fx iPhones og Android-tablets og -telefoner. Det giver udfordringer (betaling og teknisk fragmentering), men også fordele (den er mere tilgængelig i det åbne web, linkbar og fleksibel).

HTML5 byder på mange udfordringer, ikke mindst på iPad, men udviklingen går stærkt, så det bliver interessant at følge de forskellige initiativer og udveksle erfaringer. refleXx.dk er udviklet i regi af Center for Digital Urban Living med en lang række samarbejdspartnere, bl.a. UPDATE/Journalisthøjskolen og Informations- og Medievidenskab på Aarhus Universitet samt en række kommercielle partnere. Så vi kommer også til at dele erfaringer med dem, som har lyst til at høre mere, både om det journalistiske og det teknisk/oplevelsesmæssige.