En artikel om spa-badets velsignelser, betalt af en spa-producent, røg direkte i Nordjyske, der lod PR-medarbejderen optræde med byline. En klar fejl, siger chefredaktør Per Lyngby.
Familien Bennedbæk måtte have det bedste – spabadenes Rolls Royce, en Hotspring model Envoy til fem personer, købt i Spabutikken i Aalborg.
Den historie kunne man søndag læse i Nordjyskes boligtillæg Bo Godt. Men journalisten bag var ikke fra Nordjyske. Artiklen var produceret på et PR-bureau og finansieret af spa-producenten. Det var dog svært for Nordjyskes læsere at gennemskue, blandt andet fordi avisen havde sat skribentens byline på, som om der var tale om en almindelig journalist.
Chefredaktør Per Lyngby kalder det en dobbelt fejl.
»Det er rigtigt, at der kommer en pressemeddelelse fra det et PR-bureua, hvor en af deres kunder optræder som hovedkilde. Vores boligredaktør går faktisk selv ind og indhenter oplysninger, som hun skriver ind i artiklen. Men hun glemmer at sætte sig selv på som byline, og i stedet kommer pr-bureauets daglige leder til at stå som skribent på artiklen. Så der sker altså to fejl,« fortæller Per Lyngby.
Han har nu valgt at bringe en præcisering i onsdagens avisen.
»Som det står nu, virker det som tekst-reklame, og det kan vi ikke leve med. Det strider klart med vores presseetik, og det skal vi beklage over for læseren,« fortæller han.
At trykte medier tager imod pressemateriale, der direkte trykkes som redaktionelt stof, er ikke ualmindeligt i dele af den trykte presse – særligt i ugeaviser har der været flere eksempler. Men Per Lyngby afviser at den tendens skulle være på vej i store dagblade som Nordjyske.
»Jeg kan bare sige, at vi skal være gatekeepere på redaktionerne, og ingen kommunikationsmedarbejdere skal have bylines i vores avis. Nu vil vi for en god ordens skyld tage det op internt, og præcisere, at når nogen tilbyder en gratis artikel, så skal der være nogle alarmklokker, der ringer,« siger han.
Per Lyngby mener heller ikke, at der er en sammenhæng mellem et eventuelt større arbejdspres på Nordjyske på grund af nedskæringer, og så at man er tilbøjelig til at tage mere gratis-stof ind i avisen.
Hele reklame-artiklen i Nordjyske's BoGodt-sektion kan ses her.
3