search

Nordjyske gav byline til PR-medarbejder

En artikel om spa-badets velsignelser, betalt af en spa-producent, røg direkte i Nordjyske, der lod PR-medarbejderen optræde med byline. En klar fejl, siger chefredaktør Per Lyngby.

En artikel om spa-badets velsignelser, betalt af en spa-producent, røg direkte i Nordjyske, der lod PR-medarbejderen optræde med byline. En klar fejl, siger chefredaktør Per Lyngby.

Familien Bennedbæk måtte have det bedste – spabadenes Rolls Royce, en Hotspring model Envoy til fem personer, købt i Spabutikken i Aalborg.

Den historie kunne man søndag læse i Nordjyskes boligtillæg Bo Godt. Men journalisten bag var ikke fra Nordjyske. Artiklen var produceret på et PR-bureau og finansieret af spa-producenten. Det var dog svært for Nordjyskes læsere at gennemskue, blandt andet fordi avisen havde sat skribentens byline på, som om der var tale om en almindelig journalist.

Chefredaktør Per Lyngby kalder det en dobbelt fejl.

»Det er rigtigt, at der kommer en pressemeddelelse fra det et PR-bureua, hvor en af deres kunder optræder som hovedkilde. Vores boligredaktør går faktisk selv ind og indhenter oplysninger, som hun skriver ind i artiklen. Men hun glemmer at sætte sig selv på som byline, og i stedet kommer pr-bureauets daglige leder til at stå som skribent på artiklen. Så der sker altså to fejl,« fortæller Per Lyngby.

Han har nu valgt at bringe en præcisering i onsdagens avisen.

»Som det står nu, virker det som tekst-reklame, og det kan vi ikke leve med. Det strider klart med vores presseetik, og det skal vi beklage over for læseren,« fortæller han.

At trykte medier tager imod pressemateriale, der direkte trykkes som redaktionelt stof, er ikke ualmindeligt i dele af den trykte presse – særligt i ugeaviser har der været flere eksempler. Men Per Lyngby afviser at den tendens skulle være på vej i store dagblade som Nordjyske.

»Jeg kan bare sige, at vi skal være gatekeepere på redaktionerne, og ingen kommunikationsmedarbejdere skal have bylines i vores avis. Nu vil vi for en god ordens skyld tage det op internt, og præcisere, at når nogen tilbyder en gratis artikel, så skal der være nogle alarmklokker, der ringer,« siger han.

Per Lyngby mener heller ikke, at der er en sammenhæng mellem et eventuelt større arbejdspres på Nordjyske på grund af nedskæringer, og så at man er tilbøjelig til at tage mere gratis-stof ind i avisen.

Hele reklame-artiklen i Nordjyske's BoGodt-sektion kan ses her.

Kommentarer
3
Sten Frost
09.02.10 14:29
Re: Nordjyske gav byline til pr-medarbejder

Selvfølgelig skal vi ikke ukritisk viderebringe pressemeddelelser som tesktreklame.

Selvfølgelig er pressemeddelelser også en kilde til artikler og informationer.

Med hvilken selvfølgelighed vælger journalisten.dk i denne sammenhæng at gøre orden 'model Envoy' og Spabutikken' i ovenstående artikels indlednig til direkte, eksterne links?

Fremhævet af Journalisten
johs. mortensen
10.02.10 07:32
Re: Nordjyske gav byline til PR-medarbejder

uden iøvrigt at ville blande mig, som tidligere ansat på nordjyske: i sydvestvendsyssel folkeblad, gratis ugeavis udgivet af nordjyske, er der hver uge et mylder af artikler, hvor kilden, leverandøren, kald  det hvad i vil, får byline.

Fremhævet af Journalisten
jens stenfeldt
04.06.10 06:32
Re: Nordjyske gav byline til PR-medarbejder

Jeg kan heller ikke se, hvori brøden består. Af flere årsager. En pressemeddelelse er en pressetekst, som redaktionen kan vælge at bearbejde som den vil. Hvis redaktionen ikke har den nødvendige viden om et specialstof kan den da fint vælge at kreditere afsenderen. Jeg går ud fra, at spa-historen er forvejen er bragt i en sektion, der er temmelig kommerciel. Dertil kommer, at det vel kommer an på, hvordan historien er vinklet, det fremgår ikke præcist af historien. Jeg tror ikke idagbladene skal være så nervøse for, at læserne ikke selv kan se sammenhængen, den store sammenhæng vel og mærke.

Det er tilmed heller ikke usædvaneligt, at danske ugeaviser bruger masser af arbejdskraft og byline fra freelancejournalister, PR-bureauer og andet godtfolk. Ugeavisernes ansatte er også DJ-medlemmer, og her ser vi sjældent problemer/kvaler med troværdigheden.  

Jeg har selv haft den fornøjelse at levere, flere gange, til danske ugeaviser. Naturligvis har artiklerne haft et budskab, det er naivt at tro andet. Derfor har jeg det også godt med, at artiklerne substans/budskab har samfundsbestydning og relevans for store grupper af borgere.

 I tilfælde af ren produkt-placering skal aviserne være varsom, men de skal heller ikke være så kritiske, at de afholder sig for at bringe en god historie, som redaktioen ikke selv kunne finde eller skrive - eller forstå.

Sådan er virkeligheden også. 

Keep up the good work!

 

  

Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen