search

Nordjyske blander fodbold og forretning

Nordjyskes chefredaktør, Per Lyngby, får skarp kritik, efter han er trådt ind i bestyrelsen for fodboldklubben AaB. Men han er kun den sidste i en række af mediechefer i fodboldverdenen, skriver Børsen.

Nordjyskes chefredaktør, Per Lyngby, får skarp kritik, efter han er trådt ind i bestyrelsen for fodboldklubben AaB. Men han er kun den sidste i en række af mediechefer i fodboldverdenen, skriver Børsen.

Nordjyske Mediers engagement i fodboldklubben AaB er efterhånden blevet så stort, at det skaber tvivl om mediehusets habilitet.

Det skriver Børsen, efter at Nordjyske Medier ikke kun har en stor aktiepost i fodboldklubben, men nu også har fået valgt chefredaktør Per Lyngby ind i bestyrelsen.

Det sætter hele avisens ry og rygte på spil, påpeger medieforsker Kirsten Frandsen fra Århus Universitet.
»Ud over den økonomiske interesse på Nordjyskes vegne har han (Per Lyngby, red.) nu en reel indflydelse på driften af selve fodboldvirksomheden, mens han samtidig skal sikre sit medies uafhængighed,« siger hun.

Chefredaktør Per Lyngby er ikke afvisende over for problemstillingen.
»Man er jo selv den dårligste til at sige, at man sagtens kan håndtere det. Men jeg mener ikke, at forholdet smitter af på vores medier. Jeg drøfter aldrig AaBs forhold med sportsredaktionen,« siger han.

Det er langtfra første gang, at mediechefer samtidig har prominente poster i fodboldverdenen. Eksempelvis sidder FCK-direktør Flemming Østergaard samtidig i bestyrelsen for TV 2, og Brøndby-direktør Herman Haraldsson trådte i april ind i bestyrelsen for Nyhedsavisen.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen