»Nogle gange ringer vi til 80 klippere uden at finde nogen«

Tv-branchen hungrer efter folk, siger Rikke Nissen, direktør i Endemol: »Vi er måske den eneste branche i Danmark, der virkelig mangler arbejdskraft, fordi der bliver uddannet alt for få.« Hun afviser, at hun bare er ude på at presse lønnen

Tv-branchen hungrer efter folk, siger Rikke Nissen, direktør i Endemol: »Vi er måske den eneste branche i Danmark, der virkelig mangler arbejdskraft, fordi der bliver uddannet alt for få.« Hun afviser, at hun bare er ude på at presse lønnen

Rikke Nissen er direktør i tv-produktionsselskabet Endemol. De er lige nu midt i en meget travl tid, og journalisten.dk fanger hende da også midt i en casting til en ny sæson af Big Brother.

Men Rikke Nissen mangler desperat medarbejdere. Der er simpelthen ikke nok journalister, tilrettelæggere og klippere i tv-branchen til at opfylde de behov, produktionsselskaberne har, fortæller hun.

Den historiske efterspørgsel skyldes flere ting, bl.a. er der kommet mange flere kanaler. Selv om de nye kanaler er børn af de store spillere, betyder det en større flade, der skal fyldes med programmer.

»Bare inden for de seneste måneder har TV 2 offentliggjort, at TV2 Fri er på trapperne. SBS lancerer 7'eren. Det betyder flere kunder. Vi går ind ad de samme fire døre (SBS, Viasat, DR og TV 2, red.), men der er flere kanaler, der skal fyldes. Desværre skal de ikke alle sammen fyldes med lokalproduceret indhold, men der er ingen tvivl om, at efterspørgslen er steget voldsomt på bare fem år,« siger Rikke Nissen til journalisten.dk.

Flere penge og mere arbejde, men … 

Samtidig prioriterer tv-stationerne programbudgettet højere. Det betyder, at der er flere penge i kassen, som produktionsselskaberne kan få del i.

Men samtidig er der færre penge per produktion: De enkelte programformater er blevet billigere i konkurrencen.

»Vi har lært at lave tv på budgetter, der ville have været nærmest umulige for 10 år siden. Det er benhård konkurrence. De, der kreativt og effektivt kan lave godt indhold med høj produktionsværdi, vinder. Tv-kanalerne prioriterer, og pengene sidder stramt.«

Bliver uddannet alt for få 

Det betyder altså, at selv om der er flere penge til tv-branchen alt i alt – og mere arbejde – så er der også færre penge per produktion.

»Det udfordrer os som branche til at blive dygtigere til at finde kreative løsninger. Det udfordrer også dem, der udlejer teknik til os, til at finde billigere og bedre løsninger.«

Hvem bliver ramt af det øgede pres mod billigere produktioner?

»Vi bliver ramt på marginalerne. Vi laver flere projekter, men vi tjener mindre per projekt. Det hænger også sammen med, at det pres ikke er kommet frem til freelancerne eller de ansatte. I og med at vi laver mere tv, er det meget svært at rekruttere. Vi er måske den eneste branche i Danmark, der virkelig mangler arbejdskraft, fordi der bliver uddannet alt for få. Det er et kæmpe problem.«

Kan ringe til 80 klippere og få nej 

Manglen på tv-folk, der står parat til at træde til i tv-branchen, betyder højere løn til dem, der er i faget.

»Den enkelte klipper eller tilrettelægger kan i visse tilfælde selv bestemme prisen. Vi kan være nødt til at købe dem, for der er ikke andre at ringe til. Nogle gange ringer vi til 80 klippere uden at finde nogen.«

Hun fortæller, at man i tv-branchen joker med, at "content is king" er erstattet af "klippere er king".

Tv-branchen kan virke lukket 

Men branchen har også selv et ansvar for at lokke flere over, mener Rikke Nissen. Branchen kan virke lukket. 

Hvad kan I selv gøre fra branchens side for at lokke flere over?

»Vi er jo en branche, der lever meget af, at man kender hinanden, vi slår ikke vores stillinger op på Jobzonen. Produktionsselskaberne er smalle og effektive organisationer uden en stor administrationsarm, der kan tage imod 400 ansøgninger. Det har vi simpelthen ikke tid til. Derfor ringer vi til de numre, vi har på listen,« siger Rikke Nissen. 

Men hun fortæller samtidig, at Endemol også lukker nye folk ind på uopfordrede ansøgninger.

»Vi får nærmest uopfordrede ansøgninger dagligt. Dem samler vi, siger tak og gemmer. Og vi mener det, for det sker ikke sjældent, at vi mangler en person og prøver en af dem af, ofte med stor succes.«

Der er også store porte, der en gang imellem åbnes til tv-produktionsbranchen, fortæller Rikke Nissen. Her kan nye kræfter komme ind i hobetal. Hun bruger Endemols eget Big Brother som eksempel.

»Vi laver også kæmpe projekter som for eksempel Big Brother, hvor vi ansætter 130 personer. Der er mange grønne talenter, men det er en god tv-skole, hvor de får noget "tv i benene",« siger hun.

Ikke bare snedigt forsøg på at presse lønnen

De store produktioner er et eksempel på, at tv-branchen også selv uddanner nye medarbejdere til branchen. Men Rikke Nissen efterlyser, at tv-produktion fylder mere på de formelle uddannelser.

»Jeg synes ikke, det kan være rigtigt, at vi som branche selv skal uddanne vores medarbejdere. Det er en forpligtelse, vi altid har løftet delvist, og det gør vi gerne – men der er også nogle af stillingerne i kæden, som kræver en "rigtig" uddannelse. Den skal du have i et uddannelsessystem, der gerne skulle sprøjte de medarbejdere ud, der er brug for. Men det gør de ikke nu.« 

Ledighedstal fra Dansk Journalistforbund viser, at TV Gruppen er den, der har oplevet den største stigning i den procentvise ledighed i løbet af det seneste år. Tal fra november viser en stigning fra 6,2 til 8,2 procent.

Er det her ikke bare et snedigt forsøg på at få flere medarbejdere på markedet, så I kan presse lønnen ned?

»Nej, det er det ikke. Det går simpelthen ud over vores projekter, at vi ikke har medarbejdere nok. Jeg ved jo, at branchen tager imod nye talenter med kyshånd.«

Journalisten har før kigget på efterspørgslen efter arbejdskraft i tv-branchen. Læs artiklen fra maj: Gyldne tider i tv-branchen