search

Nødråb fra uafhængige medier i Yemen

Efter to måneder med regeringsfjendtlige protester lukkede Yemens myndigheder for nylig den arabiske satellit-tv-station al-Jazeera. Og meget tyder nu på, at de få tilbageværende uafhængige medier i landet er faretruende tæt på at lukke, skriver IMS.

Efter to måneder med regeringsfjendtlige protester lukkede Yemens myndigheder for nylig den arabiske satellit-tv-station al-Jazeera. Og meget tyder nu på, at de få tilbageværende uafhængige medier i landet er faretruende tæt på at lukke, skriver IMS.

Den seneste tids folkelige protester mod styret i Yemen har ikke kun fået magthaverne til at stramme grebet, som det skete med lukningen af al-Jazeera. Nu smækker også annoncørerne pengekassen i. Og i en grad, så det kan mærkes blandt Yemens få uafhængige medier.

Det skriver International Media Support – IMS, der oplyser, at situationen nu er direkte livstruende for landets eneste uafhængige engelsksprogede avis, Yemen Times.

"Hvis ikke vi får tilført kapital nu, holder vi ikke meget mere end en måned," udtaler ejer og chefredaktør af YemenTimes Nadia Al-Sakkaf ifølge IMS.

Problemet er, at annoncekronerne udgør den største indtægtskilde for Yemen Times, og som i mange andre lande i regionen tegner regeringsapparatet sig for en væsentlig del af annoncerne.

"På grund af den seneste tids uro er annoncemængden faldet så meget, at vi har været nødt til at gå ned i sideantal fra de sædvanlige 16 til otte sider," forklarer Nadia Al-Sakkaf til IMS.

Hendes stab har rapporteret flittigt fra den seneste tids demonstrationer, men Nadia Al-Sakkaf tror dog ikke, at der ligger politiske motiver bag bladets krise.

Et rundspørge foretaget af Yemen Times viser i øvrigt, at flere uafhængige medier i Yemen står over for samme udfordring. Ugeavisen Al-Masdar melder om et 70 procents fald i annonceindtægterne, og nogle af de 25 ansatte har ikke fået den sidste løn udbetalt.

En anden uafhængig – og ret lille avis, Al-Nida'a, oplever også faldende annonceindtægter. Men her fylder annonceindtægterne mindre og løssalg mere i budgettet, og derfor er avisen ifølge chefredaktøren ikke så hårdt ramt.

På spørgsmålet om eksistensberettigelsen af et engelsksproget medie som Yemen Times, siger Nadia Al-Sakkaf, der er den eneste kvindelige chefredaktør i regionen:

"Det er helt unikt, at halvdelen af reporterne er kvinder – selv vores sikkerhedspolitiske reporter er en kvinde. Som kvindelig chef er jeg med til at nedbryde stereotyper i vores samfund og til at styrke kvinders position – uanset om de er ansat her, er venner og familie eller vores læsere. Så avisen spiller en væsentlig rolle i Yemens demokratiske udvikling og i forhold til kvinders rettigheder."

I forbindelse med Kvindernes Internationale Kampdag tidligere på måneden lod Yemen Observer dog avisens prisbelønnede journalist, Afrah Nasser, redigere dagens udgave af Yemen Observer. Men altså kun for en enkelt dag. Resultatet kan ses på Afrah Nassers hjemmeside på Facebook.

PS: Yemen Times er en af International Media Supports partnere i Yemen, og sammen med andre internationale mediestøtteorganisationer forsøger IMS at hjælpe de uafhængige medier i Yemen med at finde bæredygtige forretningsmodeller.

Blandt andet undersøger man i øjeblikket sammen med World Association of Newspapers muligheden for at yde midlertidig assistance til Yemen Times.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen