Tysk avisprojekt har kig på Berlingske

Europas første individualiserede dagblad, hvor læserne selv bestemmer alt indhold i den trykte avis, har ført samtaler med Mecom og Berlingske Media. Det oplyser dets stifter til Journalisten.dk. Koncernchef i Berlingske Lisbeth Knudsen kalder avisprojektet »spændende«.  
14.04.2010 · 13:54

Europas første individualiserede dagblad, hvor læserne selv bestemmer alt indhold i den trykte avis, har ført samtaler med Mecom og Berlingske Media. Det oplyser dets stifter til Journalisten.dk. Koncernchef i Berlingske Lisbeth Knudsen kalder avisprojektet »spændende«.

Det er blot fem måneder siden, dagbladet Niiu blev lanceret i Berlin, men siden er det gået utroligt hurtigt for det revolutionerende koncept, der gør det muligt for læserne selv at samle det bedste indhold fra omkring 20 forskellige aviser i én enkelt avis. (se tv-indslag om Niiu her.)

Inden udgangen af maj venter ledelsen da også at nå det første delmål på 5.000 abonnenter, så projektet løber rundt, og herefter er det tanken at udvide til andre byer og lande.

Det oplyser den ene af de to unge grundlæggere, Wanja S. Oberhof, til Journalisten.dk.

»Vi forventer at udvide med endnu en tysk by i år samt en enkelt by i et andet land.«

Og ifølge Wanja Oberhof kan det meget vel blive i Danmark.

»Vi arbejder i øjeblikket med Danmark. Men vi har også kig på London, Wien og Zürich,« siger han til Journalisten.dk.

Han oplyser samtidig, at han allerede har ført de første samtaler med Berlingske Medias ejer, britiske Mecom, og Lisbeth Knudsen, der i marts indtrådte i den fælles europæiske ledelse af Mecom.

»De var på besøg her for at høre om projektet,« siger Wanja Oberhof.

Berlingske Medias koncernchef, Lisbeth Knudsen, ønsker ikke umiddelbart at kommentere "de aktuelle planer" for et samarbejde med Niiu på dansk grund, men betegner dog projektet som "spændende".

»Ideen om den personaliserede avis er spændende og et frisk bud på, at papiravisens tid langtfra er omme. Der er stadig kreative muligheder inden for avisbranchen i nicherne, hvor NIIU arbejder rent målgruppemæssigt og geografisk,« udtaler Lisbeth Knudsen, der hæfter sig ved, at det tyske avisprojekt har fat i de yngre læsere.

»Det er et dristigt projekt med interessante perspektiver, hvis man har en differentieret portefølje af udgivelser eller partnerskaber i forvejen. Det er desuden interessant at følge, om der også er økonomisk potentiale i personaliserede annoncer på print,« siger hun.

Ifølge Wanja Oberhof er det altafgørende, at det ikke er et af de etablerede avishuse, der står bag, for det kan gøre det svært at få de øvrige konkurrenter til at medvirke. Derimod skal det være en uafhængig virksomhed, der kan tiltrække samtlige store bladtitler - sådan som det er lykkedes i Tyskland.

Her medvirker blandt andre Berliner Morgenpost, Bild, Handelsblatt, Tagesspiegel, New York Times, Washington Times, Frankfurter Rundschau samt International Herald Tribune. Og læserne kan så gå ind hver evig eneste dag - frem til klokken 14 - og evt. ændre på sammensætningen af næste dags avis. Præcis efter egne interesser og behov. 

Ønsker man eksempelvis en hel avis fyldt med sport, så kan man vælge at lade alle 24 sider i NIIU bestå af sport fra de knap 20 tyske og internationale aviser, der foreløbig medvirker. Men man kan naturligvis også vælge at abonnere på præcis det samme miks hver dag, hvis det er ønsket.

»Dengang jeg selv startede på at abonnere på en avis, var der vel omkring 60 pct., som jeg smed ud. Det interesserede mig simpelthen ikke. Og det var med til at give mig ideen til den individualiserede avis,« fortæller Wanja Oberhof, der understreger, at han ikke ser det som print versus online-medier.

»Jeg bruger selv det hele - min iPhone, Twitter, CNN.com - og så læser jeg NIIU. Og selv om vi alle venter på iPad, så ændrer det ikke på, at det kan være praktisk nogle gange med en avis. Især hvis du selv kan bestemme sammensætningen af indholdet.«

Prisen for at abonnere på Niiu er 1,80 euro pr. eksemplar (godt 13 kroner) mens studerende slipper med 1,20 euro (knap 9 kroner) for hver udgave af avisen. Abonnenterne får avisen leveret på helt traditionel vis - det vil sige direkte til hoveddøren med bud inden klokken 8 om morgenen

Se her Journalisten.dks tv-reportage fra Niiu i Berlin (4 minutter).

Kommentar

Seneste jobopslag

Ingeniøren søger dagsordensættende journalist

Ingeniøren
Ansøgningsfrist: 02.04

Sjælden journalist-stilling er ledig

Sjællandske Medier
Ansøgningsfrist: 26.03

Senior Presserådgiver til KMD

KMD
Ansøgningsfrist: 15.04

Communication and Program Manager (barselsvikariat)

Unicef Danmark
Ansøgningsfrist: 01.04

Journalist til folkekirken.dk - barselsvikariat

Folkekirken.dk
Ansøgningsfrist: 26.03

Brandredaktør P1 og DR2

DR
Ansøgningsfrist: 22.03

Kommunikationschef til Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 31.03

Digital redaktør til Landbrugsstyrelsen

Landbrugsstyrelsen
Ansøgningsfrist: 26.03

BUPL søger en kreativ pressemedarbejder med skarpt politisk blik til vikariat

BUPL - BØRNE- OG UNGDOMSPÆDAGOGERNES LANDSFORBUND
Ansøgningsfrist: 28.03

Kommunikationschef til Red Orangutangen

Red Orangutangen
Ansøgningsfrist: 05.04

TV MIDTVEST søger kreativ og effektiv webklipper

TV MIDTVEST
Ansøgningsfrist: 15.04

Kommunikatør til A-kassen for Journalistik, Kommunikation og Sprog (AJKS)

A-kassen for Journalistik, Kommunikation og Sprog
Ansøgningsfrist: 22.03

TV2 ØSTJYLLAND søger redaktør

TV2 Østjylland
Ansøgningsfrist: 02.04

DIREKTØR - DANSK JOURNALISTFORBUND

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 07.04

SPECIALKONSULENT TIL STRATEGISK KOMMUNIKATION OG RELATIONSARBEJDE

INSTITUT FOR MENNESKERETTIGHEDER
Ansøgningsfrist: 29.03

Kommunikationsmedarbejdere

Københavns Universitet
Ansøgningsfrist: 22.03

Magasinlayouter til Djøfbladet

DJØF
Ansøgningsfrist: 22.03

Udviklingsorienteret Financial controller

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 20.03

Udviklingsorienteret økonomimedarbejder til Dansk Journalistforbund

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 20.03

Ansvarshavende redaktør til Uniavisen på Københavns Universitet

Københavns Universitet
Ansøgningsfrist: 19.03

Kommunikationschef

HR Navigator
Ansøgningsfrist: 01.04

Fagbladet Folkeskolen søger journalist

Fagbladet Folkeskolen
Ansøgningsfrist: 27.03