Tysk avisprojekt har kig på Berlingske

Europas første individualiserede dagblad, hvor læserne selv bestemmer alt indhold i den trykte avis, har ført samtaler med Mecom og Berlingske Media. Det oplyser dets stifter til Journalisten.dk. Koncernchef i Berlingske Lisbeth Knudsen kalder avisprojektet »spændende«.  
14.04.2010 · 13:54

Europas første individualiserede dagblad, hvor læserne selv bestemmer alt indhold i den trykte avis, har ført samtaler med Mecom og Berlingske Media. Det oplyser dets stifter til Journalisten.dk. Koncernchef i Berlingske Lisbeth Knudsen kalder avisprojektet »spændende«.

Det er blot fem måneder siden, dagbladet Niiu blev lanceret i Berlin, men siden er det gået utroligt hurtigt for det revolutionerende koncept, der gør det muligt for læserne selv at samle det bedste indhold fra omkring 20 forskellige aviser i én enkelt avis. (se tv-indslag om Niiu her.)

Inden udgangen af maj venter ledelsen da også at nå det første delmål på 5.000 abonnenter, så projektet løber rundt, og herefter er det tanken at udvide til andre byer og lande.

Det oplyser den ene af de to unge grundlæggere, Wanja S. Oberhof, til Journalisten.dk.

»Vi forventer at udvide med endnu en tysk by i år samt en enkelt by i et andet land.«

Og ifølge Wanja Oberhof kan det meget vel blive i Danmark.

»Vi arbejder i øjeblikket med Danmark. Men vi har også kig på London, Wien og Zürich,« siger han til Journalisten.dk.

Han oplyser samtidig, at han allerede har ført de første samtaler med Berlingske Medias ejer, britiske Mecom, og Lisbeth Knudsen, der i marts indtrådte i den fælles europæiske ledelse af Mecom.

»De var på besøg her for at høre om projektet,« siger Wanja Oberhof.

Berlingske Medias koncernchef, Lisbeth Knudsen, ønsker ikke umiddelbart at kommentere "de aktuelle planer" for et samarbejde med Niiu på dansk grund, men betegner dog projektet som "spændende".

»Ideen om den personaliserede avis er spændende og et frisk bud på, at papiravisens tid langtfra er omme. Der er stadig kreative muligheder inden for avisbranchen i nicherne, hvor NIIU arbejder rent målgruppemæssigt og geografisk,« udtaler Lisbeth Knudsen, der hæfter sig ved, at det tyske avisprojekt har fat i de yngre læsere.

»Det er et dristigt projekt med interessante perspektiver, hvis man har en differentieret portefølje af udgivelser eller partnerskaber i forvejen. Det er desuden interessant at følge, om der også er økonomisk potentiale i personaliserede annoncer på print,« siger hun.

Ifølge Wanja Oberhof er det altafgørende, at det ikke er et af de etablerede avishuse, der står bag, for det kan gøre det svært at få de øvrige konkurrenter til at medvirke. Derimod skal det være en uafhængig virksomhed, der kan tiltrække samtlige store bladtitler - sådan som det er lykkedes i Tyskland.

Her medvirker blandt andre Berliner Morgenpost, Bild, Handelsblatt, Tagesspiegel, New York Times, Washington Times, Frankfurter Rundschau samt International Herald Tribune. Og læserne kan så gå ind hver evig eneste dag - frem til klokken 14 - og evt. ændre på sammensætningen af næste dags avis. Præcis efter egne interesser og behov. 

Ønsker man eksempelvis en hel avis fyldt med sport, så kan man vælge at lade alle 24 sider i NIIU bestå af sport fra de knap 20 tyske og internationale aviser, der foreløbig medvirker. Men man kan naturligvis også vælge at abonnere på præcis det samme miks hver dag, hvis det er ønsket.

»Dengang jeg selv startede på at abonnere på en avis, var der vel omkring 60 pct., som jeg smed ud. Det interesserede mig simpelthen ikke. Og det var med til at give mig ideen til den individualiserede avis,« fortæller Wanja Oberhof, der understreger, at han ikke ser det som print versus online-medier.

»Jeg bruger selv det hele - min iPhone, Twitter, CNN.com - og så læser jeg NIIU. Og selv om vi alle venter på iPad, så ændrer det ikke på, at det kan være praktisk nogle gange med en avis. Især hvis du selv kan bestemme sammensætningen af indholdet.«

Prisen for at abonnere på Niiu er 1,80 euro pr. eksemplar (godt 13 kroner) mens studerende slipper med 1,20 euro (knap 9 kroner) for hver udgave af avisen. Abonnenterne får avisen leveret på helt traditionel vis - det vil sige direkte til hoveddøren med bud inden klokken 8 om morgenen

Se her Journalisten.dks tv-reportage fra Niiu i Berlin (4 minutter).

Kommentar

Seneste jobopslag

Studerende til kommunikationsenhed i europæisk topklasse

Lægemiddelstyrelsen
Ansøgningsfrist: 29.10

SoMe specialist til Skattestyrelsen

Skattestyrelsen
Ansøgningsfrist: 26.10

Ambitiøs kommunikationschef

Kalundborg Kommune
Ansøgningsfrist: 05.11

Designchef til Zetland

Zetland
Ansøgningsfrist: 10.11

Netavisen Pio søger skarp politisk journalist

Netavisen Pio
Ansøgningsfrist: 29.10

Assisterende perspektivredaktør til Børsen

Børsen
Ansøgningsfrist: 29.10

ROBOT STORYTELLERS

Grouleff Communications
Ansøgningsfrist: 25.10

Chefredaktør til Djøfbladet

DJØF
Ansøgningsfrist: 26.10

Skrivende redaktionsleder til FORSKERforum

Dansk Magisterforening
Ansøgningsfrist: 31.10

To studerende søges til Dansk Journalistforbund – DJ Rettighedsmidler

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 29.10

Adjunkt til TV- og Medietilrettelæggelse på DMJX

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 29.10

Nye undervisere og udviklere til Center for Journalistik på SDU

SDU - Syddansk Universitet
Ansøgningsfrist: 31.10