search

Niks pille ved Tjekkiets avis

Tjekkiske tv-journalister ligger i krig med ledelsen, de siger pressefriheden er på spil. Politik spiller en væsentlig rolle i tv-konflikten

"Tv for folket – ikke for partierne." Sådan står der på et stort banner, som de rebelske journalister har hængt ud af vinduerne i tv-bygningen i Prag. Det er sagen om den tjekkiske tv-krig i en nøddeskal.

Tv-journalisterne vil ikke kendes ved deres nye generaldirektør, Jiri Hodac, fordi han har for tætte forbindelser til et bestemt konservativt parti, Det Borgerdemokratiske Parti, der ledes af tidligere ministerpræsident Vaclav Klaus.

Generaldirektøren har bl.a. søgt jobbet som talsmand for partiet, og tre dage efter han begyndte i sit nye job, ansatte han en nyhedsdirektør, som har været økonomisk rådgiver for netop Vaclav Klaus.

Journalisterne så rødt og erklærede, at det offentlige tjekkiske tv var i fare for at komme i lommen på Vaclav Klaus.

"Et af hovedproblemerne er den måde, Jiri Hodac blev udnævnt på. Tv-rådet fyrede den gamle generaldirektør, og en uges tid efter blev Hodac udnævnt, selv om der var 33 ansøgere, gik det temmelig hurtigt. Hodac har tidligere arbejdet for tjekkisk tv og efter vores mening bøjet sig for politisk pres," siger journalist Jan Molacek.

 

Krig på skærmen
I julen begyndte en krig mellem parterne. Journalisterne vil ikke komme ud af tv-studierne, før Hodac og hans højre hånd trækker sig tilbage. For seerne har det resulteret i grotesk tv-kiggeri i over to uger. Journalisterne sender deres nyhedsudsendelser – medmindre ledelsen hiver stikket ud og sætter et skilt på skærmen, der fortæller, at såkaldt uautoriserede mennesker har besat studiet. Generaldirektøren og hans tropper har sendt rivaliserende tv-aviser, og i et helt døgn var skærmen kulsort.

Omkring 100.000 tjekker har været på gaden for at vise deres støtte til journalisterne. Beskyldninger om censur er næsten daglige i Tjekkiet. Den aften, da masserne samledes på Vaclav Pladsen for at demonstrere og kræve Hodacs afgang, sendte journalisterne deres tv-avis, men ledelsen afbrød udsendelsen. Studieværten nåede kun at sige ordene "Vaclav Pladsen er fyldt med demonstranter." Efter en maratondiskussion opfordrede parlamentet Jiri Hodac til at træde tilbage. I ledelsens tv-avis blev opfordringen ikke nævnt, selv om parlamentets møde blev omtalt.

 

Havel støtter journalisterne
Der er gået mere og mere politik i sagen. Det tv-råd, der har kompetence til at ansætte og fyre en generaldirektør, er et spejlbillede af magtdelingen i parlamentet. Desuden er der en ikke-angrebspagt mellem den socialdemokratiske mindretalsregering og Vaclav Klaus' parti. Aftalen går ud på, at Klaus ikke må vælte socialdemokraterne fra magten, mod til gengæld at få visse indflydelsesrige poster. Politikerleden er stor i Tjekkiet. Mange mener, pagten mellem de to partier gør de politiske beslutningsprocesser temmelig tågede – det gælder også i tv-rådet, hvor de to partier sidder på magten.

Parlamentet forsøger nu at komme igennem med en ny lov, der skal ændre sammensætningen af tv-rådet, så det ikke længere er en partipolitisk kamparena. Ideen er, at kulturelle og religiøse organisationer skal kunne pege på, hvem der skal sidde i tv-rådet, så den partipolitiske magt bliver stækket. Men medlemmerne af rådet skal sandsynligvis stadig vælges af parlamentet.

Selveste præsident Vaclav Havel har taget journalisternes parti. Det er sagen ikke blevet mindre politisk af, for er der to, der ikke kan lide hinanden i tjekkisk politik, er det præsident Havel og Vaclav Klaus, og nogle spekulerer endog i, at tv-krigen kan resultere i valg i utide.

"Vi har ingen politiske mål. Vi slås for, at tv bevarer sin uafhængighed," siger Jan Molacek efter at have "boet" 17 dage i tv-lokalerne sammen med 40-50 kolleger. l

Efter artiklens deadline har journalisterne vundet slaget, da Jiri Hodac har trukket sig.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen