82 millioner kroner kan Nike tjene, hvis alle gør, som det blev anbefalet i DRs sundhedsprogram 'Ha' det godt', der blev vist den 25. september. Det falder DR-producer Martin Rostbøll for brystet i sidste nummer af DRs personaleblad DRåben.
Det er 'Ha' det godt's omtale af løbetilbudet 'Starttorun.dk', der ifølge Martin Rostbøll er mere en reklame for Nike, end godt er. Projekt har ifølge 'Ha' det godt' til formål at motivere de danskere, der har svært ved at komme op af sofaen, så de kommer i gang med at motionere og får mere overskud i hverdagen. Målet er at få 80.000 danskere i gang med at løbe. I den forbindelse kan man købe en startpakke fra Nike for 1.025 kroner, hvilket bliver nøje beskrevet i udsendelsen med tilhørende billeder af Nikes produkter.
"Vi fik vist, rost og prissat en løbepakke fra Nike i en form, der får TV-Shop til at ligne forbrugeroplysning," skriver Martin Rostbøll i DRåben.
Projektleder Camilla Emborg afviser dog på 'Ha' det godt'-redaktionens vegne kritikken. Hun mener, at omtalen af Nikes pakke er væsentlig for indslaget.
»Det at skaffe alle dele til beklædning, når man skal i gang med at løbe, kan virke som en stopklods for mange, og så er det nemmere at lade være. Og det er jo her, Ha' det godt' må tage sin opgave alvorligt,« skriver hun i sit svar til Martin Rostbøll.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.