Newsweek dropper print-udgave

Det næsten 80 år gamle ugemagasin Newsweek dropper printversionen og bliver et rent digitalt magasin fra nytår. Beslutningen er taget på grund af det vigende annoncemarked og det stigende antal tablets.

Det næsten 80 år gamle ugemagasin Newsweek dropper printversionen og bliver et rent digitalt magasin fra nytår. Beslutningen er taget på grund af det vigende annoncemarked og det stigende antal tablets.

Det er lidt af en æra der slutter, når det amerikanske magasin Newsweek for sidste gang bliver trykt i december. I dag meldte magasinet ud, at man derefter kun vil udkomme digitalt, og det er ikke uden en hvis vemod, beslutningen er blevet taget:

"Afslutningen på print-udgaven er et yderst vanskeligt øjeblik for alle os, der elsker romantikken omkring det trykte produkt og det unikke ugentlige kammeratskab, der er i de hektiske timer lige før deadline fredag aften. Men med 80-årsdagen for Newsweek på trapperne næste år skal vi opretholde den journalistik, der giver bladet formål og omfavne den rene digitale fremtid," skriver bladets chefredaktør, Tina Brown, og administrerende redaktør Baba Shetty i meddelelse på Newsweeks søsterside The Daily Beast.

De skriver at virksomheden er været hårdt ramt af annoncekrisen, samtidig med at det digitale publikum er vokset støt. Newsweeks digitale tablet-version har et "hurtigt voksende" publikum og The Daily Beasts besøgende er vokset 70 procent på det seneste år – blandt andet på grund af indhold fra Newsweek.

Tina Brown og Baba Shetty henviser til en aktuel undersøgelse, der viser at 39 procent af amerikanerne får deres nyheder online:

"Vores vurdering er, at vi er nået til et vendepunkt, hvor vi mest effektivt når vores læsere med et rent digitalt produkt. Dette var ikke tilfældet for blot to år siden. Det vil i stigende grad være tilfældet i de kommende år," skriver de i meddelelsen.

Overgangen til ren digital betyder også, at afslutningen på forskellige geografiske udgaver af Newsweek. Det rent digitale magasin kommer kun i en udgave og hedder Newsweek Global. Målgruppen er et "meget mobil, opinionsførende publikum, som vil lære mere om verdensbegivenheder og sofistikeret indhold."

I meddelelsen varsler redaktøren og direktøren også fynringer samtidig med, at de forsikrer at journalistikken ikke vil tage skade af at blive udgivet rent digitalt.

0 Kommentarer