Lave lønninger og citathistorier skrevet af studentermedhjælpere. Det er en del af opskriften på nyhedsbureauet Newspaq. Men det er skidt for branchen, erklærer Journalistforbundet. (opdateret)
Den hurtige strøm af nyheder på internettet har gjort det nemt at lave en forretning på at finde og omskrive nyheder til citathistorier. Og det har man opdaget hos A-Pressens nyhedsbureau, Newspaq.
Ifølge en opgørelse i det seneste nummer af fagbladet Journalisten citerer bureauet flittigt fra andre mediers nyheder. En uges optælling viser således, at ud af i alt 277 historier var 158 citathistorier, mens 119 var egenproducerede historier, hvor redaktionen selv havde talt med mindst én kilde.
»De rider på ryggen af, at der findes så megen tilgængelig information på internettet, så man uden at have den store stab kan basere sin virksomhed på andre mediers stof med nogle nødvendige ændringer og omskrivninger,« udtaler chefjurist i Dansk Journalistforbund, Anne Louise Schelin, til fagbladet Journalisten.
Newspaq lægger da heller ikke skjul på fremgangsmåden: "Med flere kunder til hver enkelt tjeneste kan vi levere kvalitetsnyheder til konkurrencedygtige priser," skriver Newspaqs på bureauets hjemmeside.
Med en bemanding på 17 journalister og syv studentermedhjælpere leverer nyhedsbureauet nyheder til hovedsageligt en række kommercielle radio- og tv-stationer, men også til fagbevægelsens egne medier. Og salgsargumentet er prisen.
Ledelsen kan til gengæld garantere en omfattende leverance. En avisvagt skriver normalt 18 historier på en arbejdsdag.
Newspaq er dog langt fra ren afskrivning.
I januar fik bureauet ny chefredaktør, tidligere redaktionschef på Nyhedsavisen Kristoffer Gravgaard, som har som mål at skabe et rentabelt nyhedsbureau, der specialtilpasser tjenester til forskellige kunder, som ikke er begrænset til niche eller net. Og Gravgaard skønner, at redaktionen bruger omkring 80 procent af sine redaktionelle kræfter på at lave egne, selvstændige nyhedshistorier.
»Mere end 20 procent af historierne bygger sikkert på andre nyhedsmedier, men det er, fordi det tager markant kortere tid at lave dem frem for at lave egne historier,« siger Kristoffer Gravgaard til fagbladet Journalisten. Han afviser samtidig magasinets optælling, idet han ikke finder den dækkende.
Derimod mener han, at Newspaq har en knivskarp praksis med klar kildehenvisning, hvis en historie er baseret på citater fra andre medier.
Hele historien fra det seneste nummer af fagbladet Journalisten kan læses her.
(opdateret 13:15)
3 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
Hej Jakob Bjerregaard
Optællingen er fra uge 24 i år 2009.
mvh
Troels Widding
Journalisten
Hvordan kan det egentlig være, at Journalistens optælling er baseret på uge 24 i 2008, når artiklen skrives i uge 34 år 2009?
Vh Jakob
Efter Journalisten bragte ovenstående, skrev Dansk Journalistforbund dette indlæg i Journalisten
Utilsigtet kritik af Newspaq
vh
Kristoffer Gravgaard
Nyhedsbureauet Newspaq