search

Newspaq konkurrerer på lave lønninger og citathistorier

Lave lønninger og citathistorier skrevet af studentermedhjælpere. Det er en del af opskriften på nyhedsbureauet Newspaq. Men det er skidt for branchen, erklærer Journalistforbundet. (opdateret)

Lave lønninger og citathistorier skrevet af studentermedhjælpere. Det er en del af opskriften på nyhedsbureauet Newspaq. Men det er skidt for branchen, erklærer Journalistforbundet. (opdateret)

Den hurtige strøm af nyheder på internettet har gjort det nemt at lave en forretning på at finde og omskrive nyheder til citathistorier. Og det har man opdaget hos A-Pressens nyhedsbureau, Newspaq.

Ifølge en opgørelse i det seneste nummer af fagbladet Journalisten citerer bureauet flittigt fra andre mediers nyheder. En uges optælling viser således, at ud af i alt 277 historier var 158 citathistorier, mens 119 var egenproducerede historier, hvor redaktionen selv havde talt med mindst én kilde.

»De rider på ryggen af, at der findes så megen tilgængelig information på internettet, så man uden at have den store stab kan basere sin virksomhed på andre mediers stof med nogle nødvendige ændringer og omskrivninger,« udtaler chefjurist i Dansk Journalistforbund, Anne Louise Schelin, til fagbladet Journalisten.

Newspaq lægger da heller ikke skjul på fremgangsmåden: "Med flere kunder til hver enkelt tjeneste kan vi levere kvalitetsnyheder til konkurrencedygtige priser," skriver Newspaqs på bureauets hjemmeside.

Med en bemanding på 17 journalister og syv studentermedhjælpere leverer nyhedsbureauet nyheder til hovedsageligt en række kommercielle radio- og tv-stationer, men også til fagbevægelsens egne medier. Og salgsargumentet er prisen.

Ledelsen kan til gengæld garantere en omfattende leverance. En avisvagt skriver normalt 18 historier på en arbejdsdag.

Newspaq er dog langt fra ren afskrivning.

I januar fik bureauet ny chefredaktør, tidligere redaktionschef på Nyhedsavisen Kristoffer Gravgaard, som har som mål at skabe et rentabelt nyhedsbureau, der specialtilpasser tjenester til forskellige kunder, som ikke er begrænset til niche eller net. Og Gravgaard skønner, at redaktionen bruger omkring 80 procent af sine redaktionelle kræfter på at lave egne, selvstændige nyhedshistorier.

»Mere end 20 procent af historierne bygger sikkert på andre nyhedsmedier, men det er, fordi det tager markant kortere tid at lave dem frem for at lave egne historier,« siger Kristoffer Gravgaard til fagbladet Journalisten. Han afviser samtidig magasinets optælling, idet han ikke finder den dækkende.

Derimod mener han, at Newspaq har en knivskarp praksis med klar kildehenvisning, hvis en historie er baseret på citater fra andre medier.

Hele historien fra det seneste nummer af fagbladet Journalisten kan læses her.

(opdateret 13:15)

Kommentarer
3
Kristoffer Gravgaard
15.11.09 16:42
Re: Newspaq konkurrerer på lave lønninger og citathistorier

Efter Journalisten bragte ovenstående, skrev Dansk Journalistforbund dette indlæg i Journalisten

 Utilsigtet kritik af Newspaq

vh

Kristoffer Gravgaard
Nyhedsbureauet Newspaq

Fremhævet af Journalisten
Jakob Bjerregaard
16.11.09 12:44
Re: Newspaq konkurrerer på lave lønninger og citathistorier

Hvordan kan det egentlig være, at Journalistens optælling er baseret på uge 24 i 2008, når artiklen skrives i uge 34 år 2009?

Vh Jakob

Fremhævet af Journalisten
Troels Evold Widding
16.11.09 15:11
Re: Newspaq konkurrerer på lave lønninger og citathistorier

Hej Jakob Bjerregaard

Optællingen er fra uge 24 i år 2009. 

mvh
Troels Widding

Journalisten

Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen