search

Newspaq fortryder tissefoto af spindoktor

I en time kunne læserne af avisen.dk og altinget.dk se Venstres nye pressechef stå og tisse i en busk. Så blev billederne pillet af. »Vi gik over stregen,« forklarer Newspaq.

I en time kunne læserne af avisen.dk og altinget.dk se Venstres nye pressechef stå og tisse i en busk. Så blev billederne pillet af. »Vi gik over stregen,« forklarer Newspaq.

"Se spindoktor tisse i en busk". Sådan lød overskriften på en historie, som Nyhedsbureauet Newspaq sendte ud til sine kunder 7. december 2011. I historien kan man blandt andet se et sløret billede af Venstres nyudnævnte pressechef, Christian Hüttemeier, der ganske rigtigt tisser i en busk.

Det skriver Journalisten i det nummer, der udkommer i morgen onsdag.

"Det er ham, der fortæller partimedlemmerne, hvad de skal sige, og hvad de skal holde kæft med. Men før han blev spindoktor, var Hüttemeier vidt omkring som sportsjournalist og rejsende skriverkarl," hedder det i billedteksten.

Billederne er taget af pressefotograf Niels Hougaard i 2002. Han og Christian Hüttemeier var dengang praktikanter på Politiken og på en tre måneder lang reportagetur fra København til VM i fodbold i Sydkorea.
På et af billederne fra turen ser man Christian Hüttemeier lade vandet ved en fransk motorvej.
Niels Hougaard, der i dag er pressefotograf på Jyllands-Posten, kalder brugen af billedet usmagelig.
»Det er nogle billeder, jeg tog på en tur for ni år siden, hvor vi lavede en dagbog. At man så hiver det frem så mange år efter og laver nogle klaske-lår billedtekster, bryder jeg mig ikke om,« siger han.
Niels Hougaard siger, at det føles underligt, at billederne dukker op så mange år efter.
»Det er, som om fortiden kommer kravlende. Det er det samme, som når folk har billeder liggende på Facebook, som dukker op mange år efter.«

Billederne nåede at være ude i omkring en time, før Newspaq pillede dem af igen. Inden da havde avisen.dk, altinget.dk og en række lokale radiostationer blandt andet bragt historien.

I dag beklager chefredaktør på Newspaq Kristoffer Gravgaard forløbet.
»Vi har lavet historien, og det beklager vi, fordi vi gik over stregen. Når man går til stregen, kan man komme til at begå fejl, og da vi vendte det, blev vi enige om, at det var tosset, og tog det af igen.«

I alt publicerede Nyhedsbureauet Newspaq 29 fotos fra Christian Hüttemeiers reportagetur fra 2002, men ifølge Kristoffer Gravgaard manglende billederne journalistisk relevans.
»Christian Hüttemeier er ikke et navn, der spiller en central rolle i den offentlige debat. Derfor blev det overkill,« siger Kristoffer Gravgaard, der selv var ansvarlig for beslutningen om at fjerne historien, der var lavet som en gossip-historie.

Ifølge Kristoffer Gravgaard var der ikke faktuelle fejl i historien, og den var heller ikke injurierende. Derfor udsendte Newspaq ikke noget dementi.

Kristoffer Gravgaard mener ikke, Newspaqs troværdighed har lidt skade.
»Det er vores målsætning at levere produkter, der er i overensstemmelse med en tilstræbt objektiv sandhed. Vi fjernede billederne, fordi det var forkert at bringe billederne i den sammenhæng, selv om de var i overensstemmelse med virkeligheden.«

Billederne til historien kom fra Polfoto, som har haft billederne liggende siden Christian Hüttemeier og Niels Hougaards rejse til VM i 2002.
Christian Hüttemeier har ikke ønsket at kommentere sagen.

 

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen