Public Service puljen har smidt en million kroner efter Newspaq's regionale radionyheder, der sigter efter de unge. Pengene skal bruges til produktudvikling, siger direktør Kristoffer Gravgaard til Journalisten.dk
De unge er et svært publikum at få fat på, når man producerer nyheder. Men nu får nyhedsbureauet Newspaq en hjælpende hånd. Public Service puljen har støttet bureauets regionale nyheder med en million kroner. Det skriver MediaWatch.
»Vores nyheder får fat i et ungt publikum, som ellers er svært at nå nyhedsmæssigt. Vi har fået støtte til at udvikle det produkt,« siger Kristoffer Gravgaard, chefredaktør og administrerende direktør i Newspaq, til Journalisten.dk.
Det er blandt andet regionale radioer som Radio Alfa, Radio ABC og Radio 3 på Fyn, der køber Newspaq's radionyheder. Nyhederne udkommer hver time fra kl. 6 om morgenen. Newspaq har produceret regionalnyheder siden 2008, men de har først fået støtte nu, da Public Service Puljen netop er blevet udvidet til også at dække radioprogrammer.
»Pengene skal bruges til at udvide 'åbningstiden' for nyhederne, sikre regionalradioerne samarbejde om nyheder og udvikle dem, så vi får fat i de unge. Vi skal lave flere solohistorier, der matcher målgruppen, og vi skal udvikle værktøjer til at forædle nyhederne til den målgruppe. Formatet skal være dækkende og kort,« siger Kristoffer Gravgaard.
Ifølge MediaWatch har Public Service Puljen har også bevilget 3 mio. kr. til New Radio aps, der driver Radio Klassisk. Puljen støtter to daglige programmer på kanalen og et ugentligt eventprogram.
1 Kommentar
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
Det utroligt at der postes statslige millioner i nyhedsproduktion og fomidling. Det er i mit hovede en uskik, at staten støtter medier... Men det er måske det der skal til, så medierne pr automatik giver kildebeskyttelse til magthaverne og deres lakajer.