search

Pressenævnet kritiserer Ekstra Bladet for forkert oplysning om voldtægtsdømt

Ekstra Bladet får kritik af Pressenævnet for fejlagtigt at have skrevet, at en rumænsk mand var blevet idømt fem års fængsel i en voldtægtssag, da det ”kan virke agtelsesforringende for ham”.

Det skriver Pressenævnet i en kendelse, på trods af at Ekstra Bladet efter artiklens udgivelse rettede oplysningen. Manden var nemlig ikke idømt fem års fængsel for en voldtægtssag alene, men et års fængsel.

”På denne baggrund og uanset, at Ekstra Bladet efter offentliggørelsen rettede oplysningen, udtaler nævnet kritik af Ekstra Bladet for at bringe den ukorrekte oplysning om, at [klager] i sit hjemland blev idømt fem års fængsel i en voldtægtssag,” står der i kendelsen.

Pressenævnet lægger i kendelsen vægt på, at der ganske rigtigt blev foretaget en rettelse i artiklen, men at rettelsen ikke blev bragt som en selvstændig artikel i den løbende nyhedsstrøm. Ifølge Pressenævnet kan det ikke forventes, at læsere af den oprindelige artikel læser artiklen igen og på den måde bliver gjort bekendt med rettelsen.

”Disse læsere har således ikke fået tilstrækkelig mulighed for at blive opmærksom på rettelsen, som derfor burde have været bragt særskilt på nyhedssitet som en nyhed i den løbende nyhedsstrøm med samme placering som den oprindelige artikel,” skriver Pressenævnet.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen