search

Kritik af Joys tech-forslag fra små netmedier

Kulturminister Joy Mogensens nye forslag til, hvordan techgiganter skal betale for medieindhold, mangler præcision. Det er også tvivlsomt, hvor mange penge der egentlig er i det for medierne.

Det mener Anne Sofie Christensen-Dalsgaard, formand for foreningen Nye Medier, i en udtalelse. Nye Medier tæller blandt andre Føljeton og Zetland.

”Det er problematisk, at definitionen af ”et kort uddrag” er så løs. I Nye Medier så vi gerne, at der var helt tydelige retningslinjer for, hvad et uddrag indbefatter,” forklarer hun.
Nye Mediers medlemmer bruger i høj grad uddrag på informationstjenester til at skaffe læsere og derved indtægter.

”Derfor er det vigtigt, at det er op til mediet, hvor stort et uddrag man vil dele,” siger Anne Sofie Christensen-Dalsgaard.

Modellen med et kollektivt aftalesystem vækker også bekymring, fordi ”den forventede indtjening – hvis nogen – ikke står mål med besværet”.

Det er også utydeligt, hvad informationstjenesterne overhovedet skal betale for.

”Vi bruger Google og Facebook til at få kunder i butikken, og det er en gratis tjeneste for os. Så præcis hvad det er, som de skylder os, er stadig uklart,” udtaler Anne Sofie Christensen-Dalsgaard.

 

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen